|
|
| צוות הצרכנות הפעילה של הטכניון ביטל עסקה לקשישה הסובלת מבעיות זיכרון
לצוות הצרכנות הפעילה של הטכניון הגיעה תלונה של קשישה המתגוררת בהוסטל, לפיה הוחתמה על חוזה לשלוש שנים של שירותי רפואה, ללא שהבינה וידעה על מה היא חותמת. כשבתה של הקשישה גילתה את דרישות התשלום ע"ס 2520 ש"ח, היא פנתה בשם אימה לחברה והסבירה כי אימה מתגוררת במוסד ולכן כלל אינה זקוקה לשירותי רפואה, וכן כי היא סובלת מבעיות זיכרון ולא הבינה על מה חתמה. החברה לא הסכימה לוותר על החוב, ואף דרשה דמי ביטול בגין הפרת ההתחייבות. צוות הצרכנות הפעילה פנה לחברה במכתב שבו פירט את נסיבותיו המיוחדות של המקרה, תוך צירוף מסמכים רפואיים המעידים על בעיות הזיכרון של הקשישה. בעקבות פעולות הצוות, החברה ביטלה את החוזה עם הקשישה לאלתר, וויתרה על כל תשלום שהוא.
|
| |
|
| התערבותו של צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון הביאה לפתרון בעיית החוסר בכרטיסיות בשני קווי אוטובוס בנגב
לצוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון הגיעה תלונה מסטודנטית שטענה כי בשני קווי אוטובוס בנגב לא ניתן להשיג כרטיסיות לנסיעה. לפי התלונה, הנהגים בשני הקווים האלו לא מחזיקים בכרטיסיות, ובקופות גם כן לא מוכרים אותן. פניות הסטודנטית לחברת התחבורה לא הועילו, והיא רק נדרשה לפנות שוב לנהגים ולקופות - שכאמור כלל לא החזיקו בכרטיסיות המתאימות. מצב עניינים זה מנע ממנה ומשאר הסטודנטים הנוסעים בקווים אלו באופן קבוע את האפשרות לרכוש כרטיסיה המוזילה את מחירי הנסיעה.
צוות הצרכנות הפעילה פנה במכתב רשמי לחברת התחבורה, ובו פירט את הבעיה שנוצרה. בעקבות פניית הצוות, חברת התחבורה מסרה לצוות מספר טלפון של פקח תנועה שיספק לסטודנטים את הכרטיסיות המבוקשות. החברה הודתה בסופו של דבר לצוות על שהביא לפתרון העניין.
|
| |
|
| פנייה של צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון הביאה להספקת שירות טלפוני חינם בחברת מים חוק הגנת הצרכן קובע כי עוסקים מסויימים חייבים לספק שירות טלפוני חינם לצרכנים. בהתאם לכך, פנה צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון לחברת מים שלא העמידה שירות כזה ללקוחותיה. חברת המים קיבלה את פניית הצוות, והודיעה כי בעקבות הפנייה היא תערך להספקת השירות. החברה הודתה לצוות על הפניית תשומת הלב.
|
| |
|
| גם לך נמאס מדואר זבל בתיבת הדואר שלך?
בסקר מקיף שערכו חברי צוותי הצרכנות הפעילה, עלה כי תופעת דואר הזבל המציף את תיבות הדואר שלנו מידי יום מטרידה אותנו מאוד. לאור כך, יצאו חברי הצוותים במבצע חלוקה ארצי של מדבקות - אותן ניתן להדביק על תיבות הדואר - האוסרות לשים דואר זבל בתיבה. 5000 מדבקות חולקו ברחבי הארץ, ותושבים רבים נענו ליוזמה והדביקו על תיבת הדואר שלהם את המדבקה. לצפייה במדבקה:
|
| |
|
| מבצע איסוף תלונות בהוד-השרון צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון יצא למרכז העיר לאסוף תלונות בענייני צרכנות מהתושבים. שיתוף-הפעולה היה מוצלח מאוד, ונאספו תלונות רבות בעניינים מגוונים.חלק מהתלונות יטופלו על-ידי התלמידים, וחלק מהתלונות עברו לטיפול סטודנטים חברי צוותי הצרכנות הפעילה.
|
| |
|
| הפוך על הפוך
צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה הכין 3 מודעות של פרסומות מטעות, ויצא לשאול בעלי עסקים בעיר מה דעתם על הפרסומים - במטרה להסב את תשומת לבם להטעיות בפרסום ולחשיבות ההוגנות בפרסום. הפרסומות כללו הבטחות שווא שסויגו משמעותית בכיתוב קטנטן, או הודעות על מבצעים תוך השמטת הפרטים החשובים. בעלי-העסקים שמחו לשתף פעולה, עלו על ההטעיות, שיתפו בחוויותיהם האישיות כצרכנים, ובירכו על כל פעילות לטובת הוגנות בצרכנות. |
| |
|
| השווה זה שווה ! צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "מקיף עומר" יצא להשוות מחירים של שתייה וחטיפים בעסקים ברחבי המועצה המקומית עומר. הצוות פירסם את ממצאיו בביה"ס לרווחת שאר התלמידים. כמו-כן, הצוות העביר בקרב התלמידים בביה"ס סקר שביעות רצון מהשירותים בביה"ס, ניתח את הממצאים, והעביר מסקנות להנהלת ביה"ס.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של הטכניון סייע לצרכנית להפחית דמי ביטול לצוות הצרכנות הפעילה של הטכניון הגיעה תלונה של קשישה דוברת רוסית בלבד, שביקשה לבטל מנוי של שירותי רפואה. חברת שירותי הרפואה דרשה ממנה דמי ביטול שחושבו לפי התחייבות של שלוש שנים. הצרכנית טענה כי התחייבה לשנתיים בלבד, מה גם שזה מה שצוין בחוזה שהיה בידה. נוכח התערבות הצוות, הסכימה החברה להפחית את דמי הביטול. הצוות העביר את החוזה עצמו לבדיקת המחלקה המשפטית של המועצה לצרכנות.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה וצוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד השרון בדקו סוגיות בהיגיינה בעסקים המוכרים פלאפל ושווארמה
צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה וצוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון ממשיכים ליזום תחקירים ופרוייקטים לחשיפת פגיעות בצרכנים. ביום 20.12.09 יצא צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה למרכז העיר הרצליה (רחובות סוקולוב ובן-גוריון) כדי לבדוק האם עסקים המוכרים שווארמות ופלאפלים מקיימת את הכללים ההיגייניים הקבועים בתקנות רישוי עסקים (תנאי תברואה נאותים לבתי אוכל), תשמ"ג - 1983.
תלמידי הרצליה מרבים לרכוש מזון מהיר, ואי-קיום הנחיות היגייניות מפריע להם. במיוחד מפריעה להם התופעה של הגשת המזון בידיים חשופות, ללא שימוש - בין היתר - בכפפות או בכלי נקי.
בכל ששת העסקים שנבדקו מצא הצוות שהמזון מוגש בידיים חשופות.
כעבור מספר ימים, הגיש הצוות לעסקים דוחות על הממצאים, המסכמים את הבעיות בתחום ההיגיינה, עם העתקים לגורמים רלוונטיים.
גם צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון יצא לבדוק הקפדה על כללי ההיגיינה. בתאריך 9.12.09 יצאו התלמידים למרכז העיר הוד-השרון (רחוב דרך רמתיים), ומתוך 6 עסקים של שווארמות ופלאפלים שנבדקו, בחמישה מתוכם הוגש המזון עם הידיים.
הצוותים ימשיכו לעמוד בקשר עם הגורמים הרלוונטיים בעיריות לתיקון מפגעי ההיגיינה, ויעקבו אחר העסקים שנבדקו.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון אהל-שם ברמת-גן חשף הטעיות בפרסום בעסקים צוות הצרכנות הפעילה של תיכון אהל-שם יצא לבדוק הטעיות בפרסום בעסקים השונים. הצוות איתר הטעיות בחמישה עסקים, ומסר לבעלי העסקים דוח ובו מפורטת ההטעיה לכאורה. ההטעיות כללו: שימוש באותיות קטנות במיוחד כשמדובר בתנאים מגבילים ומשמעותיים; חוסר בהירות לגבי אילו פרטים כלולים במבצעים; אי-ציון המחיר לפני המבצע; ועוד. יש לציין שחלק מבעלי-העסקים הגיבו בזלזול מופגן לפניית התלמידים, ואף האשימו אותם באי-ידיעת החוק. מנחת הצוות גיבתה את התלמידים והעבירה את פרטי העסקים למועצה.
|
| |
|
| תלמידי צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון הדריכו תלמידים צעירים במועדונית "גיורא" בהוד-השרון תלמידי צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון יצאו להדריך את חברי מועדונית "גיורא" בעיר (תלמידי כיתות ד'-ו'). חברי הצוות הסבירו להם על צרכנות נבונה באמצעות משחקים והתנסויות חווייתיות, וכן הדריכו אותם בהכנת כרזות שעליהן ניסחו התלמידים מסרים חשובים. התלמידים הצעירים ועובדות המועדונית מסרו שנהנו מאוד, והזמינו את חברי הצוות להדרכה נוספת !
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של הטכניון סייע לצרכן להחליף מזגנים שהפיצו ריח רע
לצוות הצרכנות הפעילה של הטכניון הגיעה תלונה מצרכן שרכש שני מזגנים, שלטענתו הפיצו ריח רע. הצרכן פנה לחברה, וזו שלחה פעמיים טכנאים לביתו שלא סיפקו מענה לתקלה, ושלא הסכימו להחליף את המזגנים. בעקבות פניית הצוות לחברה, יצרה החברה קשר עם הצרכן והסכימה להחליף את שני המזגנים הבעייתיים במזגנים חדשים ותקינים. הצרכן הודה לצוות על עזרתו.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון רמון בהוד-השרון פועל לאפשר הכנסת חטיפים ושתיה שלא נקנו במזנון הקולנוע לתוך בית-הקולנוע
צוות הצרכנות הפעילה של תיכון רמון בהוד-השרון בדק ומצא כי לבני-נוער רבים מפריע שלא ניתן להכניס חטיפים ושתייה שלא נקנו במזנון בית-הקולנוע לסרט. עלות הסרט לכשעצמה היא יחסית גבוהה עבור בני-הנוער, וכשמצרפים לכך קניית כיבוד - הבילוי כבר הופך להיות יקר. תלמידים רבים הביעו את רצונם להגיע לסרט עם כיבוד מהבית, ובכך להוזיל את עלות הבילוי, בלי לפגוע בהנאה. צוות הצרכנות הפעילה פנה לבתי-הקולנוע באזורו בבקשה לאפשר הכנסת חטיפים ושתייה. מתוך 7 בתי-קולנוע שאליהם פנה הצוות, 5 בתי-קולנוע ענו כי יאפשרו הכנסת חטיפים ושתייה. שני בתי-קולנוע מסרו כי לא יאפשרו הכנסת מזון ושתייה שלא נקנו במזנון בית-הקולנוע. הצוות פרסם את תשובות הקולנועים בבית-הספר לידיעת התלמידים.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של ביה"ס "זאב" בהרצליה יצא לפעילות הסברה במרכז העיר
צוות הצרכנות הפעילה של ביה"ס "זאב" בהרצליה הקים ביום שישי (14.1.2010) דוכן במרכז העיר הרצליה, חילק חומר הסברתי בנושא צרכנות נבונה ואסף מהתושבים תלונות ושאלות. התלמידים שמחו לענות על שאלות העוברים והשבים, וחשו שהם מציידים את תושבי עירם במידע צרכני מועיל ויעיל. |
| |
|
| ביקור בבית-המשפט
צוותי הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון ושל תיכון "הראשונים" בהרצליה ביקרו היום (14.12.09) בבית-המשפט השלום בהרצליה. התלמידים קיבלו הסבר על מערכת בתי-המשפט בישראל, תוך התמקדות בבתי-המשפט לתביעות קטנות - על הנהלים, סוגי התביעות והסעדים הניתנים בהם. התלמידים נכנסו לאולמות השופטים, ושמעו דיונים בבית-משפט לתביעות קטנות ובבית-משפט שלום. כמו-כן, התלמידים שוחחו עם שופטת בית-משפט לתביעות קטנות, שסיפרה להם על עבודתה כשופטת ועל התיקים הנידונים בפניה. התלמידים סיפרו לה על פועלם למען הצרכנים, ושאלו אותה בנוגע לסוגיות צרכניות ולזכויות ילדים. בסוף הביקור, התנסו התלמידים במשפט מבוים שנוהל באולם בית-משפט שעמד לרשותם, תוך לבישת גלימות ושימוש בטפסי בית-דין מקוריים. נושא המשפט היה צרכן שתבע חברת מזון מהיר בגין נזק שנגרם לו כתוצאה מבליעת גוף מתכתי חד שנמצא בהמבורגר שהזמין. צוותי התביעה וההגנה העלו טענות רבות ומורכבות, והשתמשו בחוק ובפסיקה להוכחת טיעוניהם היפים. הצוותים היו נחושים מאוד, והשופטים (שלושה תלמידים נבחרים) נאלצו לא פעם לקטוע את הדיון עקב התלהטות הרוחות. בתום הדיון, ולאחר התייעצות ממושכת, החליטו שלושת השופטים פה אחד לקבל את התביעה ולקבוע לתובע פיצויים. צוות ההגנה הבטיח לערער על התוצאה... את ביקור התלמידים ליוו והנחו גל גינגיס - מנחה שני הצוותים, ועו"ד ליאת מרגלית.
|
| |
|
| סטודנטית קיבלה בחזרה את הכסף ששילמה בעבור מדפסת שלא רצתה, ללא קיזוז מחיר הדיו ! לצוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון הגיעה תלונתה של סטודנטית, שרכשה דרך האינטרנט מדפסת בסכום של 400 ש"ח. לאחר שקיבלה את המדפסת, גילתה הסטודנטית כי המדפסת אינה עונה לדרישותיה, והחליטה לבטל את העסקה - כפי שמתיר לה החוק (תוך 14 יום). כאשר פנתה בעניין לחברה, הסכימה החברה לבטל את העסקה, אולם דרשה 200 ש"ח בעקבות שימוש בדיו של המדפסת. הסטודנטית הסבירה לנציגי החברה כי הדפיסה בסך-הכול כמה דפים לצורך בדיקת ביצועי המדפסת - אך החברה עמדה בכל תוקף על דרישתה. הסטודנטית החליטה לפנות לצוות הצרכנות הפעילה באוניברסיטת בן-גוריון, שחידש את פעילותו עם פתיחת שנת הלימודים. הצוות פנה בכתב לחברה, ופירט את עמדת הסטודנטית. בעקבות פנייתו זו, נאותה החברה להשיב לצרכנית את מלוא הסכום בעד המדפסת, בלי לחייב אותה במחיר הדיו. |
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א טיפל בהצלחה בתלונתו של צרכן שדרש החזר כספי בעבור תיקון כיסא משרדי
לצוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת תל-אביב הגיעה תלונתו של צרכן, לפיה נדרש לשלם 180 ש"ח בעבור תיקון כיסא שרכש שלושה חודשים קודם לכן. הצוות פנה לבית-העסק, בדרישה להשבת הסכום שנגבה מהצרכן בגין התיקון, בטענה שכיסא סביר לא אמור להישבר לאחר שלושה חודשי שימוש בלבד. בית-העסק נעתר לפניית הצוות, והחליט להשיב לצרכן את 180 השקלים ששילם בעבור התיקון.
|
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה לקחו חלק במבצע ההסברה לחיסכון בחשבון הסלולר של המועצה לצרכנות סטודנטים ותלמידים של צוותי הצרכנות הפעילה חילקו בקמפוסים ברחבי הארץ עוגיות מזל, שבתוכן פתק שבו כתוב: "בקרוב יציעו לך 3000 ש"ח", בצירוף כתובת אתר המועצה לצרכנות. צרכנים שנכנסנו לאתר, מצאו בו עצות לחסכון משמעותי בחשבון הסלולר החודשי.
ליאורה, איטל ואולגה מצוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א מחלקות עוגיות מזל בקמפוס |
| |
|
| שאלון "בחן את עצמך" של תומר ונווה מצוות הצרכנות הפעילה של תיכון "מקיף א'" בבאר-שבע תומר ונווה מצוות הצרכנות הפעילה של תיכון מקיף א' בבאר-שבע חיברו שאלון "בחן את עצמך" בנושא צרכנות נבונה. הם העביר את השאלון בביה"ס וכן פירסמו אותו בפורומים אינטרנטיים. אתם מוזמנים לעיין בשאלון ולבדוק עד כמה אתם צרכנים נבונים !
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית רושם הצלחה בטיפול בתלונות מספר תלונות שהגיעו לאחרונה לצוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית הצליחו להיפתר לשביעות רצונם של הצרכנים. במקרה אחד, התערבותו של הצוות הביאה לכל שחברת אינטרנט השיבה לצרכנית תשלומים שגבתה ממנה במשך ארבעה חודשים בעבור שירות אנטי-וירוס - שירות שהצרכנית כלל לא ביקשה או נתנה את הסכמתה לקבלו (הצרכנית רק הסכימה לקבל את השירות לחודש ניסיון חינם).
במקרה שני, התערבותו של הצוות הביאה לכך כי צרכן קיבל החזר כספי מלא עבור תשלומים שנגבו ממנו במשך 12 חודשים עבור מגזין שנשלח לביתו. אותו צרכן אמנם התקשר בעסקה לקבלת המגזין למשך שנה, ואולם לא נאמר לו כי בתום השנה המנוי יתחדש באופן אוטומטי. הצרכן שהה בחו"ל בזמן שהמגזין המשיך להגיע לביתו, ורק לאחר זמן שם לב כי התשלומים עבור המגזין עדיין נגבים ממנו. חשוב לציין, כי בזמן שבו הסתיים המנוי המקורי והחל החידוש האוטומטי, עדיין לא נכנס לתוקפו התיקון לחוק הגנת הצרכן בנושא התנתקות משירותים מתמשכים. במכתבו של הצוות לחברה נטען כי לצרכן מגיע החזר כספי כיוון שחברה לא יידעה אותו בעת ההתקשרות המקורית כי המנוי ייתחדש אוטומטית בתום השנה.
אלו רק שתי דוגמאות לטיפול מוצלח של הצוות בתלונות המגיעות אליו. הצוות ממשיך לקבל תלונות מסטודנטים ופועל גם בערוצים נוספים אחרים להגברת המודעות לצרכנות הוגנת.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל טיפל בהצלחה בתלונתו של צרכן שהוטעה
צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל ממשיך לרשום הצלחות בטיפול בתלונות. לצוות הגיעה תלונתו של צרכן כנגד חנות מסוימת, שפרסמה מבצע לפיו בקנייה של מוצרים בסכום הגבוה מ-99$, ניתן לרכוש 2 בקבוקי שתייה חריפה ב-9.90$ לבקבוק. הצרכן הגיע לקופה כאשר ברשותו מוצרים שסכומם עולה על 200$, וביקש לרכוש 4 בקבוקי שתיה חריפה ב-9.90$ לבקבוק. הקופאית אישרה לו שהוא אכן יקבל את ארבעת הבקבוקים במחיר מוזל, וכי אינו צריך לפצל את קנייתו.
לאחר זמן, גילה הצרכן כי הוא קיבל רק 2 בקבוקים במחיר של 9.90$. כאשר פנה לשירות הלקוחות של החנות, הציעה לו נציגת השירות לקבל תעודה זיכוי בסך 40$ לקנייה עתידית בחנות, אך סירבה לבקשתו לקבלת החזר כספי.
בעקבות התערבותו של צוות הצרכנות הפעילה במקרה, הסכימה החנות להשיב לצרכן את כספו, והנפיקה לו צ'ק ע"ס 162.92 ש"ח שנשלח לביתו.
אופיר, אורן ורותם מצוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל מקבלים תלונות בדוכן מידע וייעוץ שהקימו במכללה |
| |
|
|
צוותי הצרכנות הפעילה נלחמים לשיפור מצב שירותי התלמידים בתיכונים ברחבי הארץ לצוותי הצרכנות הפעילה בתיכונים ברחבי הארץ הגיעו תלונות רבות מתלמידים על מצב השירותים בבתי-הספר.
תלמידים דיווחו על לכלוך קיצוני, אסלות שבורות, דלתות נעולות, מחסור קבוע בנייר-טואלט ובסבון, ניאגרות מקולקלות, ברזים וכיורים סתומים, ועוד. כמו-כן, תלמידים דיווחו על תחושת מצוקה נוכח אי-היכולת להשתמש בשירותים, ועל כאבי בטן.
נוכח התלונות הרבות שהצטברו, החליטו הצוותים לקיים סקר בין תלמידי כיתות י' ברחבי הארץ, שבו ישאלו התלמידים האם הם משתמשים בשירותים בבתי-הספר, וכיצד הם מגדירים את מצבם. הסקר נערך בחודש אפריל 2009, והקיף 835 תלמידי כיתות י' מתיכונים בערים: הוד-השרון, ירושלים, חיפה, באר-שבע והרצליה. תוצאות הסקר העלו כי 63% מהתלמידים (526 תלמידים) לא משתמשים בשירותים בביה"ס באופן קבוע, וכי 61% מהתלמידים מגדירים את מצב השירותים כ"גרוע" (רק 8% מהם הגדירו את מצב השירותים כ"טוב מאוד"). נתונים אלו, בצירוף התלונות הרבות שהגיעו לצוותים, מצביעים על פגיעה חמורה בזכויות התלמידים, ועל קיומו של מחדל תברואתי מהמדרגה הראשונה. לאור כך, פועלים צוותי הצרכנות הפעילה מול הנהלות בתי-הספר בדרישה לתיקון מיידי של המצב, ובנוסף, הוצאו פניות בנושא מטעם מנכ"ל המועצה לצרכנות לגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך, וכן לארגון ההורים הארצי.
התפרסם בעיתון "ידיעות אחרונות" ביום 21.5.09:
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א טיפל בהצלחה בתלונתו של צרכן כנגד חברת סלולר לצוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א הגיעה תלונתו של א' על-כך כי מזה כחודשיים הוא מקבל כל יום הודעה אסטרולוגית, במחיר של 99 אגורות להודעה, בזמן שהוא כלל לא ביקש את השירות. א' טען בתלונתו כי פנה אל חברת הסלולר פעמים רבות בדרישה להפסיק את השירות ולקבל החזר כספי, אך החברה לא נענתה לפניותיו. חברי צוות הצרכנות הפעילה שלחו מכתב לחברת הסלולר ושוחחו עם נציגיה, ובעקבות כך, השירות הופסק וא' קיבל החזר כספי עבור כל ההודעות שקיבל ללא הסכמתו. |
| |
|
| מבצע הסברה: שימו לב לאותיות הקטנות !
צוותי הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה ושל תיכון "רמון" בהוד-השרון יצאו לפעילות שטח הסברתית מצויידים בלבבות גדולים, במטרה להסב את תשומת לב העוברים והשבים לזכויות הצרכניות. התלמידים חילקו דפי מידע עם עצות מועילות בנושאים של החזרת מוצרים, מבצעים, רכישה מושכלת ועוד; וכן עם תקציר החקיקה הצרכנית החדשה. קהל רב של אנשים ניגש לחברי הצוותים כדי לקבל מידע, לשאול שאלות ולקבל את דפי המידע. לסיכום, הלבבות עשו את שלהם, הצליחו למשוך את תשומת לב הצרכנים, ולהעביר את המסר שצריך לשים לב לאותיות הקטנות !
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה, בהנחיית גל גינגיס, יזם והוציא לפועל "שוק קח-תן" שזכה להצלחה רבה ! צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה יזם ואירגן "שוק קח-תן", שהתקיים ביום 6.5.09. תלמידים ותושבי הרצליה הביאו חפצים שהם לא צריכים, כאשר בתמורה לכל חפץ שהביאו קיבלו קופון, שבאמצעותו יכלו לקבל מוצר של מישהו אחר.
"שוק קח-תן" מעודד צרכנות נבונה וחסכונית, מעודד שמירה על איכות הסביבה, ומעודד סולידריות חברתית. החיסכון הופך לנתינה, ובמקום שנזרוק מוצרים שהם עדיין שמישים ונקנה במקומם חדשים - אנחנו מחליפים אותם עם חברינו. פעילות כזאת מוכיחה כי ניתן לעשות שימוש חוזר במוצרים; גורמת לכך שנעריך יותר את החפצים שאנו קונים; ועוזרת להילחם בתופעת הצריכה המופרזת, שפוגעת בכיס, בסביבה ובאיכות חיינו. או במילים אחרות: הפסולת שלי הופכת לאוצר שלך - וכך חסכנו כסף, שמרנו על הסביבה ויצרנו תרבות של שיתוף-פעולה ונתינה! חברי הצוות פרסמו את השוק בחודש האחרון ברחבי ביה"ס ובאמצעי התקשורת בעיר הרצליה. תלמידים ואזרחים רבים הביאו מאות רבות של חפצים במהלך החודש האחרון, ועבורם קיבלו קופונים. השוק אורגן על-ידי הצוות באופן מופתי - חברי הצוות העמידו טורים טורים של שולחות ברחבת ביה"ס, והחפצים מוינו על-פי תחומים. שלושה שולחנות הוקדשו לביגוד, שני שולחנות לנעליים, שולחן אחד לתיקים ולארנקים, שני שולחנות לאלקטרוניקה, שולחן לספרים ולמשחקי קופסה, שולחן לדיסקים ול-DVD, שני שולחנות לכלי בית ולתמונות, שולחן לתכשיטים, שולחן לשמיכות ולמגבות, ואפילו הוקדש שולחן אחד לבגדי תינוקות ! בין המוצרים שהובאו לשוק - תיקי צד איכותיים, תיקי גב, מדפסת חדשה (!), מחשב פועל, מצלמה, נעלי ספורט במצב מצוין, צעיפי צמר, שמיכות, נעלי נשים, שמלות ערב, פנסים, מחזיקי מפתחות, מארזים סגורים של סדרות טלוויזיה מובילות, דיסקים של אמנים מובילים (אריק אינשטיין, להקת "איפה הילד", ערן צור ועוד), ספרי עיון, מחזות, סירים, צלחות, כוסות, אגרטלים, שרפרפים, חפצי נוי, תכשיטים, סיכות ראש, ועוד ועוד. דמיינו לעצמכם - כל המוצרים היפים והשימושיים האלו היו מוצאים את דרכם לפח, לולא השוק של צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" ! התנהלות המבקרים בשוק היתה יוצאת מן הכלל - לא נרשמו וויכוחים על החפצים, וכולם הגיעו מוכנים עם קופונים. הסדר נשמר, והאווירה היתה שמחה וצבעונית. מורים, תלמידים ותושבים עברו בין השולחנות הרבים, בדקו, מדדו ובחרו. חשוב להדגיש כי תואם מראש עם עיריית הרצליה כי כל המוצרים שלא יוחלפו יועברו לנזקקים, ואכן עשרות ארגזי מוצרים שלא הוחלפו נלקחו בתום השוק ע"י נציג העירייה. כמה אנקדוטות מפתיעות מיום השוק: התלמיד שבחר את המדפסת החדשה, החליף אותה בסך-הכל בעד עט משומש ! מורה מביה"ס החליפה תכשיטים בכוסות חדשות לחדר המורים. תושבת העיר החליפה מחזה של ארתור מילר בשרפרף מברזל לבית. תושב הרצליה החליף נגן MP3 במנורת לילה וורודה, וקופסת תכשיטים בשעון קיר גדול ומרשים. מוכר בקפטריה של ביה"ס הביא לשוק מחזיק מפתחות, ובחר בתיק גב איכותי. עו"ד ליאת מרגלית מהמועצה לצרכנות הגיעה לשוק עם סוודר וגופייה, ויצאה עם נעלי עקב מהממות ועם תחפושת של ליצן לפורים!
"שוק קח-תן" הוכתר כהצלחה מסחררת - הן מהפן התודעתי-ערכי, והן מהפן החוויתי. תלמידי ביה"ס ותושבי הרצליה זכו לקבל מוצרים חדשים ונפלאים, תמורת חפצים שהם עצמם כבר לא צריכים, וזאת בלי להוציא אפילו לא שקל אחד!
|
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה ממשיכים לעקוב אחר נושא משקלם הכבד של ילקוטי התלמידים - חברי הצוותים יצאו לבדוק את מודעות התלמידים לנושא
בעקבות חשיפת הממצאים החמורים שעלו מבדיקת צוותי הצרכנות הפעילה בשנה שעברה - שהראו כי כמעט 50% מתלמידי בתי-הספר היסודיים שנבדקו באופן אקראי סחבו ילקוטים הכבדים מהמשקל המותר על-פי חוזר מנכ"ל (על-פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, משקל הילקוט של תלמיד בית-ספר יסודי יכול לשקול עד 15% ממשקל התלמיד) - יצאו השנה צוותי הצרכנות הפעילה, לבדוק האם חודדו ההנחיות בפני התלמידים. 785 תלמידים ברחבי הארץ (מהערים: כרמיאל, חיפה, ירושלים, הוד-השרון, באר-שבע, רמת-גן), נשאלו: האם דיברו איתם בכיתות על בעיית כובד הילקוטים; האם הציעו להם דרכים בהן ניתן להקל על כובד הילקוטים; והאם מאפשרים להם להביא ספר אחד לשולחן בכל מקצוע. הממצאים העלו כי על כל אחת מהשאלות, ענו בשלילה מעל ל-50% מהנשאלים. מנכ"ל המועצה לצרכנות רואה חשיבות רבה בטיפול בנושא זה, ועם ממצאים אלו, מתכוון לפנות שוב למשרד החינוך על-מנת לדרוש את יישום ההוראה המעוגנת בחוזר מנכ"ל.
|
| |
|
| הישג לאור כהן ואופיר כהן מצוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה - שלט מחירים בקפטריית בית-הספר ! אור כהן ואופיר כהן מצוות הצרכנות הפעילה של תיכון "הראשונים" בהרצליה, קיבלו תלונות רבות מתלמידי בית-הספר לגבי אי-פרסום המחירים בקפטריית בית-הספר. כדי לדעת מחירו של מוצר מסוים, התלמידים נאלצו לשאול בעל-פה את המוכרים בקפטריה כמה הוא עולה. התלמידים טענו כי המחירים שונו ללא הרף, וכי פעמים רבות המוכרים מסרו מחירים שונים לתלמידים שונים בעבור אותם המוצרים (בורקס נמכר לתלמיד בשמונה ש"ח, בעוד שלתלמידה שעמדה מאחוריו בתור הוא נמכר בשישה ש"ח; משקה ברד נמכר ביום אחד בחמישה ש"ח, ולמחרת - לתלמיד אחר - בארבעה ש"ח וכו'). חוסר ידיעת מחירי המוצרים הטריד תלמידים רבים, ומנע מהם לבצע רכישה מושכלת, וודאית, שוויונית ועקבית. לאור כך, החליטו אור ואופיר לפנות לבעל הקפטריה בדרישה לפרסם את מחירי המוצרים, כפי שנדרש בחוק. אור ואופיר חיכו לטיפולו בעניין, אך הדבר נדחה ונדחה. כשהבינו אור ואופיר כי בעל הקפטריה אינו מתכוון לפרסם בעצמו את המחירים, החליטו להכין שלט בעצמם. הם ביקשו מהמוכרים בקפטריה את המחירים הרשמיים והכינו שלט בולט, ברור וצבעוני, שאותו תלו יחד עם המוכרים. בעל הקפטריה וגם המוכרים הביעו את התרשמותם הרבה מהמעשה. תלמידים רבים בבית-הספר שיבחו את אור ואופיר על פעולתם המוצלחת והמועילה, וממשיכים להזרים אליהם תלונות בכל הנוגע לענייני הקפטריה. אור כהן ואופיר כהן סיכמו את הפרויקט שלהם בכתב. עבודתם מוגשת לפניכם. מומלץ !
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה בכרמיאל טיפל בהצלחה בתלונתו של סטודנט בנוגע למכונת-גילוח בשווי 650 ש"ח
לצוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה בכרמיאל הגיעה תלונה של סטודנט, לפיה חנות חשמל סירבה לתת לו זיכוי בעבור מכונת-הגילוח שרכש, בטענה שהשתמש בה. הסטודנט המתלונן טען כי לא השתמש במכונה כלל. חברי הצוות פנו למנהל החנות, וביקשו להעביר את מכונת-הגילוח לבדיקה במעבדה. לאור התערבותו של הצוות בעניין, הוחלט להשיב למתלונן את כספו. המתלונן אישר את קבלת התשלום.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון השווה מחירים של מוצרי מזון ושתיה בין הזכיינים בקמפוס צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון בדק מחירם של מוצרי מזון ושתייה פופולריים בעסקים השונים ברחבי הקמפוס. הצוות סיכם את רשמיו בכתבה שפירסם בעיתון הסטודנטים "צ'ופצ'יק".
לכתבה:
לטבלת השוואת המחירים:
|
| |
|
| טיפול מוצלח בתלונה על-ידי צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל הביא להשבת 1400 ש"ח לצרכן
לצוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל הגיעה תלונה של סטודנט, לפיה החזיר מצלמה שרכש דרך הטלפון (החברה היא זו שפנתה אליו טלפונית) בתוך 14 יום, ואולם החברה המשיכה לחייבו בעבור המצלמה. החברה גבתה מהצרכן, במהלך חצי שנה, את כל הסכום בעבור המצלמה, בעוד שהמצלמה עצמה כבר היתה ברשות החברה. בעקבות פניית צוות הצרכנות הפעילה, השיבה החברה לצרכן את הסכום שנגבה ממנו - 1400 ש"ח. הצרכן אישר לחברי הצוות כי אכן הועבר הסכום לחשבונו, והודה על הטיפול המהיר והיעיל. |
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "מקיף א'" בבאר-שבע הגיש לחנויות "דו"ח - חשש להטעיה" צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "מקיף א'" בבאר-שבע יצא ביום 2.4.2009 לקניון, ובדק האם פרסומי החנויות עמודים בדרישות החוק. הצוות מסר לחנויות שבהן גילה חשש להטעיית הצרכנים "דו"ח - חשש להטעיה", שבו פרט את עמדתו. להלן מספר דוגמאות מממצאי הצוות: בחנות אחת הופיע פרסום בולט במיוחד שהודיע על מבצע של עד 80% הנחה, בעוד שבכיתוב צדדי וקטן נכתב כי "תוקף המבצע עד 31.12.08". בפועל, ניתנו הנחות רק על מספר מצומצם של מוצרים. ב"דו"ח - חשש להטעיה", ציין הצוות כי הפרסום עלול להטעות את הצרכנים, שיגלו כי המבצע אינו בתוקף על כל המוצרים רק עם היכנסם לחנות. בחנות אחרת גילה הצוות כי בפרסומי המבצעים, אין פירוט של המחיר לפני המבצע - כפי שמתחייב מהחוק. בשני שלטים, תוקף המבצעים כבר עבר, אך השלטים עדיין היו מוצגים לקהל. בנוסף, אותה החנות השתמשה בסוג השילוט שמיועד בדרך-כלל למבצעים בחנות, גם במקרים שבהם לא ניתנה בפועל הוזלה במחיר המוצר. בחנות נוספת, התגלה פער משמעותי בין גודל הפרסום שהבטיח הנחות, לבין הסייג שנכתב באותיות קטנות בתחתית הפרסום, שבו נאמר כי ההנחות תקפות רק לגבי מוצרים מסוימים. בעקבות פניות הצוות, שתי חנויות כבר הביעו נכונות לתקן את הפרסומים |
| |
|
| יוזמה של צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון הביאה למתן הטבות לתלמידי בית-הספר בשבעה עסקים צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "רמון" בהוד-השרון יזם פנייה למספר בתי-עסק שבהם מרבים תלמידי בית-הספר לקנות, שבה הוצע לעסקים להעניק הטבות לתלמידי בית-הספר (בהצגת חולצת בית-הספר). שבעה עסקים נענו ליוזמה, והסכימו להעניק הטבות לתלמידי תיכון "רמון". ההטבות פורטו על-גבי תעודות שחילק הצוות לבעלי-העסקים. בין ההטבות שניתנו בעסקים השונים: 10% הנחה על מוצרים, קבלת שתייה חינם בהזמנת מנה, הגדלת ארוחה בחינם ועוד.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "מקיף ו'" בבאר-שבע חשף בסופרים הבדלים בין המחירים שהופיעו על-גבי מוצרים לבין המחירים של אותם המוצרים בקופה צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "מקיף ו'" בבאר-שבע יצא לבדוק בסופרים האם יש התאמה בין המחירים שמופיעים על-גבי המוצרים, לבין אלו שמופיעים בקופה, בעת העברת אותם המוצרים. בכל אחד מהסופרים, הצוות בדק כ-10 מוצרים שונים. במספר מקרים, חשף הצוות כי המחיר שהופיע בקופה היה גבוה יותר מהמחיר שהופיע על-גבי המוצר, או שהופיע בשילוט שליד אותו המוצר (בין יתר המוצרים שבהם התגלו הבדלים: סבון נוזלי, שמפו, משחת שיניים). חברי הצוות הסבו את תשומת לב מנהלי הסופרים להבדלים, ואלו תוקנו מיידית. |
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת תל-אביב הקים דוכנים בקמפוס ביום הצרכן הבינלאומי
ביום 15 במרץ - יום הצרכן הבינלאומי - הקים צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת תל-אביב דוכנים ברחבי הקמפוס, בהם ניתן היה לקבל מידע צרכני ולהגיש תלונות בענייני צרכנות. סטודנטים רבים ניגשו לדוכנים, ותלונות רבות נאספו. חברי הצוות מטפלים בתלונות הסטודנטים מול בעלי-העסקים ונותני השירותים, ופועלים להגברת המודעות לצרכנות נבונה בקמפוס.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של הטכניון מפרסם טור קבוע בנושא צרכנות נבונה בעיתון הסטודנטים "פקטור"
כחלק מפעילותו להגברת המודעות לצרכנות נבונה, מפרסם צוות הצרכנות הפעילה של הטכניון טור קבוע בענייני צרכנות בעיתון הסטודנטים של הטכניון. הצוות מזמין את הסטודנטים לפנות אליו בסוגיות צרכניות, וכן מפרסם טיפים צרכניים לסטודנטים.
|
| |
|
| תלמידים וסטודנטים מצוותי הצרכנות הפעילה מעבירים בכיתות את מערכי ההפעלה החדשים של המועצה לצרכנות תלמידים וסטודנטים מצוותי הצרכנות הפעילה ברחבי הארץ מעבירים בכיתות את מערכי ההפעלה של המועצה לצרכנות, שהוכנו לקראת יום הצרכן הבינלאומי החל ב-15 במרץ. התלמידים והסטודנטים עברו הכשרה על-ידי מנחי הצוותים, ותרגלו את העברת המערכים במפגשים (ניתן לצפות במערכי ההפעלה באתר המועצה לצרכנות, במדור "צוותי הצרכנות הפעילה", תחת הכותרת: "מערכי הפעלה").
אור ואיתי מצוות הצרכנות הפעילה של הטכניון, ומור, גרג ומעין מצוות הצרכנות הפעילה של תיכון "עירוני ג" בחיפה מעבירים את המערך בשכבת ט' בביה"ס "עירוני ג'"
אופיר אמסלם מצוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל מעביר את המערך בביה"ס "רעות" בכרמיאל |
| |
|
| טיפול מוצלח של צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל בתלונתו של סטודנט כנגד חנות מחשבים
צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט בראודה כרמיאל קיבל תלונה של סטודנט מהמכללה, שרכש מדפסת מחנות מחשבים, בלא שצויין בפניו שהמדפסת לא כוללת כבל מהותי וחיוני להפעלתה. הסטודנט גילה שהכבל לא כלול בעסקה רק כאשר ניסה להפעיל את המדפסת בביתו.
בעקבות פנייה של הצוות לחנות המחשבים, נציגי החנות יצרו קשר עם הסטודנט, התנצלו בפניו על אי-הגילוי בעניין הכבל, והבטיחו לספק לו כבל בחינם.
צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט ברואדה בכרמיאל מקבל לטיפולו עשרות תלונות מסטודנטים במכללה, ומטפל בהן במסירות ובנחישות.
|
| |
|
| בסקר ארצי שנערך בקרב 1427 תלמידי כיתות י', נמצא כי רק 17% מהתלמידים בודקים את מדיניות החזרת המוצרים בחנות לפני שהם קונים מוצר צוותי הצרכנות הפעילה בדקו את אחוז תלמידי כיתות י' הבודקים את מדיניות החזרת המוצרים בחנות לפני שהם קונים מוצר. הסקר נערך במספר תיכונים בערים: הוד-השרון, כרמיאל, ירושלים, רמת-גן, חיפה, באר-שבע והרצליה. סך-הכל נשאלו 1427 תלמידי כיתות י', כאשר 240 מהם - שהם כ-17%, דיווחו כי הם בודקים את מדיניות החזרת המוצרים בחנות, לפני שהם קונים מוצר. לאור הממצאים, יפעלו צוותי הצרכנות הפעילה בתיכונים ברחבי הארץ להגברת מודעות התלמידים לנושא מדיניות החזרת המוצרים.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה במכללת אורט ברואדה כרמיאל סייע לצרכן לקבל זיכוי עבור סוודר שהתכווץ בכביסה
צוות הצרכנות הפעילה של מכללת אורט ברואדה כרמיאל טיפל בתלונתו של צרכן שטען שסוודר שרכש מרשת בגדים ידועה התכווץ בכביסה, וזאת למרות העובדה שכיבס על-פי ההוראות שצורפו לסוודר. בעקבות פנייתו של הצוות למנהל החנות, קיבל הצרכן זיכוי מלא עבור הסוודר שהתכווץ.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון ערך סיור בין המזנונים בקמפוס
צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון, בשיתוף עם אגודת הסטודנטים ועם הממונה על הזכיינים מטעם האוניברסיטה, ערך סיור בין המזנונים בקמפוס ובדק את תקינות מחירי המוצרים ואת סימון המחירים. נמצא כי במספר מזנונים לא היה סימון מחירים על-גבי המוצרים כנדרש, וכי המחירים לא תאמו את המחירון המחייב את הזכיינים בקמפוס. בנוסף, הצוות דיווח על ייקור מחירי המשקאות במכונות בחצי שקל. צוות הצרכנות הפעילה בודק באופן שוטף את המזנונים בקמפוס ואת עמידתם בתנאים שנקבעו להם. הצוות מדווח על הפרות בזכויות הצרכנים, ועוקב אחר תיקון הליקויים. |
| |
|
| בסקר ארצי שנערך בקרב 1349 תלמידי כיתות י' נמצא כי רק 13% מהתלמידים עובדים באופן קבוע (לפחות פעם בשבוע)
צוותי הצרכנות הפעילה בדקו את אחוז תלמידי כיתות י' העובדים באופן קבוע (לפחות פעם בשבוע) במספר תיכונים בערים: הוד-השרון, כרמיאל, ירושלים, רמת-גן, חיפה ובאר-שבע. סך-הכל נשאלו 1349 תלמידי כיתות י', כאשר 178 מהם - שהם 13%, דיווחו כי הם עובדים באופן קבוע. כחלק מפעילות הצוותים להגברת המודעות לצרכנות נבונה, ימשיכו הצוותים לבדוק ולנתח את ההתנהגות הצרכנית של בני-הנוער בארץ.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון הקים דוכן פניות ב"בית הסטודנט" בקמפוס
צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת בן-גוריון מאייש דוכן ב"בית הסטודנט", בו סטודנטים יכולים להגיש תלונות ולהתייעץ בנושאי צרכנות. כחלק מפעילותו השוטפת, הצוות מטפל בתלונות של סטודנטים מול בעלי-העסקים ונותני-השירותים, וכן מפרסם מידע צרכני חשוב לסטודנטים ברחבי הקמפוס.
|
| |
|
| הישגי צוותי הצרכנות הפעילה בנושא סימון מוצרים בקפטריות ובסופרים בתחומי הקמפוסים
פניות של צוותי הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית, הטכניון, ומכללת אורט בראודה בכרמיאל, הביאו לכך שקפטריות וסופרים שנמצאים בתחומי הקמפוסים והמעונות שלא פרסמו את מחירי המוצרים, שינו את נוהגם, והם כעת מפרסמים את מחירי המוצרים.
אי-ציון המחירים על-גבי המוצרים הפריע לסטודנטים רבים, ומנע מהם לבצע קנייה מושכלת. מה גם שבמקרים רבים דווח כי המוכרים היו גובים תשלומים לא אחידים עבור אותם המוצרים בדיוק. |
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של הטכניון סייע לסטודנטים בבקשתם להוסיף שעות הסקה במעונות
צוות הצרכנות הפעילה של הטכניון ערך סקר בקרב הסטודנטים המתגוררים במעונות בנושא שביעות הרצון מהתנאים במעונות. מתוך הסקר עלה כי רוב הסטודנטים אינם מרוצים משירותי ההסקה במעונות. התערבותו של הצוות סייעה לסטודנטים לקבל עוד מספר שעות הסקה ביום. |
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית ביצע השוואות מחירים בין הסופרים שבקרבת האוניברסיטה
צוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית בדק מחירו של סל מוצרים בסיסי בסופרים השונים בקרבת האוניברסיטה (ראו נתונים בקובץ המצורף).
בדיקת המחירים בסופרים השונים התבצעה ביום 30.12.2008, בשעה 17:00.
הממצאים העלו כי דווקא בסופרים הנמצאים בשטחי מעונות הסטודנטים, מחירי המוצרים שנבדקו הם הגבוהים ביותר.
צוות הצרכנות הפעילה ימשיך לבצע בדיקות צרכניות עבור ציבור הסטודנטים, ומזמין את הסטודנטים להגיש תלונות והצעות שונות בענייני צרכנות.
לצפייה בסקר הסופרים:
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "בויאר" בירושלים בדק האם חנויות מקיימות את ההוראות החוקיות בדבר פרסום מבצעים
צוות הצרכנות הפעילה של תיכון "בויאר" בירושלים בדק במהלך חודש ינואר 2009 מעל עשרים חנויות ביגוד והנעלה בעיר, המודיעות על קיום מבצע.
במספר חנויות שנבדקו, לא הקפידו בעלי-העסקים לציין את מחיר הפריטים לפני המבצע ואת מחירם לאחר ההנחה (או לחילופין את שיעור ההנחה המוצעת).
ברוב החנויות שנבדקו, נמצא שוני משמעותי בגודל האותיות בין ההנחה המובטחת לבין תנאי המבצע. לדוגמא, בשלט שבו נרשם "עד 50% הנחה", גודל האותיות של המילה "עד" היה קטן משמעותית ביחס לגודל האותיות של הצירוף: "50% הנחה".
באחת החנויות, על-גבי חלון הראווה נכתב בגדול: "SALE", ללא כל פירוט נוסף, וזאת בניגוד למה שמחייב החוק. מבדיקת המוצרים בחנות, נמצא כי לא כל הפרטים היו במבצע, וכי המבצע היחיד שהוצע לצרכנים היה שאם רוכשים פריטים במעל סכום מסוים, מקבלים הטבה מסוימת.
צוות הצרכנות הפעילה מתכוון להביא לידיעת בעלי-העסקים את דרישות החוק ולעקוב אחר תיקון הליקויים.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית השווה בין מחירי המוצרים בקפטריות בקמפוסים של האוניברסיטה העברית
צוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית בדק את מחירי המוצרים בקפטריות ברחבי האוניברסיטה העברית (ראו ממצאים בקובץ המצורף).
הנתונים הוגשו לאגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית וכן פורסמו ברחבי האוניברסיטה - בלוחות המודעות, באתרי האינטרנט של הסטודנטים ועל-גבי פלאיירים שחולקו לסטודנטים.
הצוות יידע את בעלי-הקפטריות בדבר החובה החוקית לסמן מחירים על-גבי המוצרים, על-מנת שהסטודנטים יוכלו לבצע רכישה מושכלת ונבונה.
לצפייה בסקר מחירים בקפטריות האוניברסיטה העברית:
|
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה ממשיכים לבדוק את ההיגיינה בעסקים לממכר מזון
בהמשך לפעילות בבאר-שבע, יצאו גם צוותי הצרכנות הפעילה בערים רמת-גן, הרצליה והוד-השרון לבדוק האם בעלי עסקים לממכר מזון מקפידים על קיום ההוראות ההיגייניות הקבועות בחוק. במרכז העיר הרצליה נבדקו 12 בתי-עסק. בארבעה מהם הוגש המזון תוך מגע עם הידיים, ובתשעה מהם לבוש העובדים נמצא לא תקין. בכיכר רמב"ם ברמת-גן נבדקו 7 בתי-עסק, כאשר בארבעה מהם נמצאו ליקויים הגייניים חמורים. במרכז הוד-השרון נבדקו 11 בתי-עסק, וגם שם נמצאו ליקויים רבים בתחום ההיגיינה. התלמידים הגישו לבעלי-העסקים שהפרו את התקנות דוחות המפרטים את הליקויים, תוך שהם מסבירים להם את החשיבות שבקיום הכללים. אלו הקשיבו לתלמידים, והיו נכונים לתקן את המפגעים ההיגייניים. צוותי הצרכנות הפעילה ימשיכו לבדוק עסקים לממכר מזון, וכן יבצע מעקב אחר העסקים שבהם נמצאו ליקויים. |
| |
|
| סקר הבירה הגדול של צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א בדק במהלך חודש ינואר 2009 את מחירי הבירות בשלוש חנויות מזון הסמוכות למעונות הסטודנטים.
להלן הממצאים:
|
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה בודקים את מודעות הצרכנים ובעלי העסקים לזכויות צרכניות חברי צוותי הצרכנות הפעילה ברחבי הארץ מעבירים בין הצרכנים ובין בעלי-העסקים שאלון הבוחן את מודעותם לזכויות הצרכנים (ראו: "שאלון זכויות צרכניות"). לאחר שהנשאל מוסר את תשובותיו לחברי הצוות, הוא מקבל מהם פלאייר המפרט את זכויותיו בעניינים בהם נשאל (ראו: "פלאייר זכויות צרכניות לחלוקה").
ניתוח השאלונים שחולקו ברחבי הארץ, מראה כי רוב הצרכנים ידעו לענות נכונה על ארבע השאלות הראשונות, ואולם בשאלה החמישית, המתייחסת להוראה המחייבת בעל-עסק לפרסם את המספר המינימלי של הפריטים המוצעים במבצע, רוב הצרכנים בחרו בתשובה השגויה. צוותי הצרכנות הפעילה פועלים לשמירה על זכויות הצרכנים ולהגברת המודעות לצרכנות נבונה. פעילות זאת מצטרפת לשאר הפעילויות שלהם בתחום.
לצפייה בשאלון זכויות צרכניות:
לצפייה בפלאייר זכויות צרכניות:
שרה רובין מצוות צרכנות פעילה תיכון "בויאר" ירושלים מסכמת את רשמיה:
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של תיכון רגר בבאר-שבע בדק את ההיגיינה בעסקים לממכר מזון צוות הצרכנות הפעילה של תיכון רגר בבאר-שבע בדק התקיימותם של כללי ההיגיינה הקבועים בתקנות באחד עשר עסקים לממכר מזון בעיר באר-שבע. התלמידים מצאו כי בשישה בתי-עסק לבוש העובדים לא היה תקין (התקנות מחייבות לבישת בגדים בהירים), וכי בשבעה מבתי-העסק הוגש המזון תוך מגע עם הידיים, דבר שאסור על-פי התקנות. באחד מבתי-העסק שנבדקו, לא בוצעה הפרדה בין המזון הגולמי והמעובד, כפי שמחייבות התקנות. התלמידים הגישו לבעלי-העסקים שהפרו את התקנות דוחות המפרטים את הליקויים, תוך שהם מסבירים להם את החשיבות שבקיום הכללים. אלו הקשיבו לתלמידים, והיו נכונים לתקן את המפגעים ההיגייניים. צוות הצרכנות הפעילה של תיכון רגר ימשיך לבדוק עסקים לממכר מזון, וכן יבצע מעקב אחר העסקים שבהם נמצאו ליקויים.
|
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה העבירו סקר בקרב תלמידי תיכון בנושא חשבון הסלולר החודשי
צוותי הצרכנות הפעילה בתיכונים: "רמון" הוד-השרון, "הראשונים" הרצליה ו"עירוני ג'" חיפה, ביצעו סקר בקרב תלמידי התיכון בבתי-הספר, הבודק האם התלמידים יודעים מהו חשבון הסלולר הממוצע החודשי שלהם, והאם הם מוגבלים בסכום מצד הוריהם. בתיכון "רמון" בהוד השרון נמצא כי מבין 142 תלמידי כיתות י' שהשתתפו בסקר, 74% מהם ידעו מהו חשבון הסלולר החודשי הממוצע שלהם. לפי דיווחיהם, ממוצע החשבון החודשי שלהם הוא 212 ש"ח. 49% מהתלמידים השיבו כי הוריהם מגבילים אותם בסכום החודשי, כשהממוצע הוא: 150 ש"ח. 51% מהתלמידים השיבו כי הוריהם אינם מגבילים אותם בסכום כלל. 98% מהתלמידים ידעו לאיזה חברת סלולר הם משתייכים. בתיכון "הראשונים" בהרצליה, 81% מתוך 193 תלמידי כיתות י' שנשאלו, ידעו מהו חשבון הסלולר החודשי הממוצע שלהם, כשממוצעו: 204 ש"ח. רק 45% מהתלמידים דיווחו כי הם מוגבלים בסכום החודשי על-ידי הוריהם, כשממוצעו: 145 ש"ח. בתיכון "עירוני ג'" בחיפה, מתוך 116 תלמידי כיתות י"א שנשאלו, 83% ענו כי הם יודעים מהו חשבון הסלולר החודשי הממוצע שלהם, וממוצעו: 196 ש"ח. רק 35% מהתלמידים שנשאלו דיווחו כי הוריהם מגבילים אותם בחשבון החודשי, כשהממוצע עומד על: 160 ש"ח. צוותי הצרכנות הפעילה מתכוונים לפרסם את הנתונים בבתי-הספר, ולצאת במסע הסברה בנושא "צרכנות סלולר נבונה". חשוב לציין שהסקר נעשה רק בשלושה בתי-הספר, ואינו מייצג בהכרח את כלל בני-הנוער בארץ. לסקר
|
| |
|
|
מחאת הסטודנטים כנגד חברות הסלולר
סטודנטים של צוותי הצרכנות הפעילה ארגנו הפגנות כנגד חברות הסלולר ביום 15.7, בארבעה קמפוסים ברחבי הארץ (טכניון, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א ואוניברסיטת בן-גוריון). במהלך ההפגנות התקשרו הסטודנטים למוקדי השירות של חברות הסלולר, והביעו את מחאתם על הסעיף הבלתי-הוגן בחוזי ההתקשרות, שלפיו רשאיות חברות הסלולר להעלות תעריפים באופן חד-צדדי ועל דעת עצמן בלבד. סה"כ השתתפו בארבע ההפגנות כ-120 סטודנטים. למודעה
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה באוניברסיטת בר-אילן פנה למשרד התקשורת בנושא פגיעה באיכות השירות של חברת המספקת קווי טלפון ושירותי גלישה באינטרנט לצוות הצרכנות הפעילה באוניברסיטת בר-אילן הגיעה תלונה על כך כי שימוש בקו הטלפון שמספקת חברת תקשורת בו זמנית עם צריכת שירותי הגלישה באינטנט, מקטין את רוחב הפס המוקצה ללקוח ופוגע בחווית המשתמש. הצוות פנה למשרד התקשורת בעניין, שבדק את הנושא מול חברת התקשורת. |
| |
|
| בעקבות התערבותו של צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א הושבו לצרכן 750 ₪ מחברת דלק, שסיפקה לצרכן שמן לקטנוע שאינו מתאים לסוג הקטנוע, ושאין עליו כיתוב בעברית
לצוות הצרכנות הפעילה באוניברסיטת ת"א הגיעה תלונה מצרכן שטען כי מכרו לו בתחנת דלק שמן למנוע שאינו מהסוג המתאים לקטנוע שלו. הצרכן שאל באופן מפורש את המתדלק האם הוא סבור כי זהו השמן המתאים, היות שעל השמן היה כיתוב בשפה גרמנית בלבד, ולצרכן לא הייתה אפשרות לוודא את התאמתו. המתדלק אמר לצרכן כי זהו השמן הנכון, אך לאחר נסיעה קצרה הקטנוע הפיק רעשים, ובבדיקה שביצע הצרכן למחרת במוסך, הסתבר לו שהשמן בלתי-מתאים לסוג הקטנוע שלו. בעקבות פניית צוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א לחברת הדלק, הסכימו בחברת הדלק להשיב ללקוח 750 ₪ בגין הנזקים שנגרמו לו, וכן הבטיחו כי יבצעו בדיקה לגבי החובה לצרף כיתוב בעברית לשמנים. |
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה חשפו סוכנויות נסיעות אשר אינן מוסרות מידע בכתב למי שמבקש לרכוש חבילת תיור
צוותי הצרכנות הפעילה ביצעו תחקיר בכמה סוכנויות נסיעות ברחבי הארץ, במטרה לבדוק האם הסוכנויות מקפידות על חובתן החוקית למסור למי שמבקש לרכוש חבילת תיור, מידע בכתב על מרכיבי החבילה, מחירה ועוד פרטים נוספים. ממצאי התחקיר העלו כי ישנן סוכנויות אשר כלל לא מודעות לחובתן זו. בעקבות כך, נשלח אליהן מכתב ובו פירוט על חובתן למסור מידע בכתב, והסבר על זכויות הצרכנים, בכל הקשור לתיירות. |
| |
|
| התערבותו של צוות הצרכנות הפעילה באוניברסיטת בן-גוריון הביאה להשבת כספה של צרכנית אשר ביטלה עסקה ברוכלות כדין
צוות הצרכנות הפעילה באוניברסיטת בן-גוריון טיפל בהצלחה בתלונה של צרכנית שלא קיבלה את כספה בחזרה, לאחר שביטלה - בתוך הזמן המותר על-פי החוק - עסקת רוכלות של ספרים ודיסקים בשווי 4680 ₪. |
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה בדקו את המזון הנמכר בשטחי בתי-הספר
צוותי הצרכנות הפעילה בדקו את המוצרים הנמכרים במזנונים שבשטחי בתי-הספר וכן במכונות המזון והשתייה. הבדיקה גילתה כי בכל בתי-הספר שנבדקו מופרות לחלוטין הוראות חוזר מנכ"ל - "מכירת מזון במוסד חינוכי", האוסרות על מכירתו של מזון עתיר בשומן ובסוכר. נציגי צוותי הצרכנות הפעילה הוזמנו לדיון בועדת החינוך של הכנסת ביום 25.3.08, בנושא מצב המזנונים בבתי-הספר. הנציגים הציגו את הממצאים, ודרשו להעמיד לרשות התלמידים אופציית מזון בריאה, לפקח על רמת התברואה במזנונים ולפעול להורדת המחירים. ועדת החינוך הנחתה את הגורמים הרלוונטיים לטפל בנושאים אלו. צוותי הצרכנות הפעילה ימשיכו לעקוב אחר הנושא.
|
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה בדקו את משקלי הילקוטים של תלמידי בתי-הספר היסודיים ברחבי הארץ
על-פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, משקל הילקוט של תלמיד בית-ספר יסודי יכול לשקול עד 15% ממשקל התלמיד. חברי צוותי הצרכנות הפעילה ברחבי הארץ, בדקו 550 תלמידים מבתי-ספר יסודיים (מירושלים, מודיעין, חיפה, אשקלון, הוד-השרון, הרצליה), ומצאו כי 261 מתוכם, שהם 47.5%, סוחבים משקל הכבד ממה שמותר על-פי ההנחיה הבריאותית (מצ"ב קובץ עם ניתוח הממצאים).
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית טיפל בנושא השירות בתאגיד ביוב ומים
לצוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית הגיעה תלונה בנושא השירות בתאגיד ביוב ומים. בתלונה נטען כי כעניין של מדיניות נציגי השירות של החברה לא יוזמים קשר עם הצרכנים, וכן כי כל צרכן ששולח פקס לחברה מחויב לוודא טלפונית שהפקס התקבל. בעקבות הפנייה של צוות הצרכנות הפעילה, הודיעה החברה כי תשנה את נוהל הקשר עם הצרכנים, לא תחייב צרכנים לוודא טלפונית הגעת פקסים, ותיזום התקשרות עם הצרכנים במידת הצורך. הצוות ממשיך לעקוב אחר הנושא.
|
| |
|
| טיפול של צוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית בנושא אי-בהירות בפרסומים של אגודת הסטודנטים באוניברסיטה לקראת "יום הסטודנט" לצוות הצרכנות הפעילה של האוניברסיטה העברית הגיעה תלונות בנוגע לפרסומים של אגודת הסטודנטים לקראת "יום הסטודנט". בפרסומים נכתב כי יינתנו הנחות ב"מכירה מוקדמת" - אך לא צוין מתי בדיוק היא חלה. לצרכנים שהגיעו לדוכן האגודה בצוהרי יום המופע, נאמר כי המכירה המוקדמת הסתיימה יום לפני המופע. בנוסף, אחד הסטודנטים התלונן על-כך שלא ניתנה לו הנחה מסוימת שהובטחה לו כאשר רכש כרטיס בערב המופע, למרות שבנוגע להנחה המסוימת הזאת, לא נאמר בפרסומים שהיא תקפה רק ל"מכירה מוקדמת". בעקבות התערבות צוות הצרכנות הפעילה, הסכימה האגודה לשלם לסטודנט את ההפרש בין המחיר ששילם למחיר שהיה זכאי לו, והבטיחה להקפיד בעתיד על פרסומים בהירים ומדויקים.
|
| |
|
| בעקבות פניית צרכנית לצוות הצרכות הפעילה באוניברסיטת ת"א, תוקנו התפריטים ברשת בתי קפה
לצוות הצרכנות הפעילה של אוניברסיטת ת"א הגיעה תלונה של צרכנית על סניף בית קפה, לפיה, כאשר הזמינה "תה בטעמים", שמחירו בתפריט 9 ₪, חויבה על "תה ירוק", שמחירו 12 ₪. כאשר פנתה הצרכנית לאחראית המשמרת בעניין, נענתה כי "תה בטעמים הוא תה ירוק". בעקבות פניית צוות הצרכנות הפעילה לרשת, מסרה הנהלת הרשת כי היא מצאה שאכן התפריט מטעה, וכי כל התפריטים תוקנו בהתאם.
|
| |
|
| סקר ארצי של צוותי הצרכנות הפעילה בנושא שימוש בשקיות ניילון, בעקבות "הצעת חוק הפחתת השימוש בשקיות פלסטיק, התשנ"ז-2007" בעקבות "הצעת חוק הפחתת השימוש בשקיות פלסטיק, התשנ"ז-2007", שבמטרה לצמצם את השימוש בשקיות פלסטיק - שהן מפגע סביבתי חמור - מציעה, בין היתר, שכל שקית ניילון תעלה שקל אחד, יצאו צוותי הצרכנות הפעילה לבדוק את עמדת הציבור בנושא. במסגרת הסקר נשאלו 1263 צרכנים. 90% מהם ענו כי הם משתמשים בשקיות ניילון לצורך סחיבת המוצרים, ולא מביאים סלים מהבית; 71.8% ענו כי אם כל שקית ניילון תעלה שקל אחד, הם יבחרו שלא להשתמש בשקיות הניילון; 60.1% הסכימו של יחולקו בכלל שקיות ניילון בעמדת הקופה; 50.9% אמרו כי אם כל שקית ניילון תעלה שקל אחד, הם יקנו שקיות רב-פעמיות במחיר של 4.5 ₪ לשקית; 87.5% מהנשאלים הצהירו על עצמם כי הם אכפתיים לגבי איכות הסביבה.
|
| |
|
| צוות הצרכנות הפעילה של ביה"ס "קשת" בירושלים מייצג את תלמידי בית-הספר בהקמת הקפיטריה החדשה בשנת הלימודים הבאה תיבנה קפיטריה חדשה בבית-הספר "קשת" בירושלים. חברי צוות הצרכנות הפעילה, החליטו להיות מעורבים בתהליך, ולהציג את דרישות התלמידים בפני הנהלת בית-הספר. לצורך כך הם ערכו סקר בקרב תלמידי בית-הספר בנוגע להעדפותיהם. ואלו העדפות התלמידים, כפי שעלו מתוך הסקר: (א) שלצד ממתקים, יהיה גם מזון בריא; (ב) שהמחירים יהיו הוגנים; (ג) שהכריכים יהיו עשויים מלחמניות באגט; (ד) סלט כמנה עיקרית, ולא רק כתוספת; (ה) שינתן מענה למי שצמחוני; (ו) "קפיטריה ירוקה", שלא יהיו בה כלים חד-פעמיים; (ז) קפיטריה נקייה, מזמינה ונוחה; (ח) שיהיה מגוון גדול של מוצרים; (ט) שיועמד מיקרוגל לרשות התלמידים שמביאים אוכל מהבית. בנוסף, רוב התלמידים הביעו הסכמתם בסקר לשלם קצת יותר על מוצרים שהם קונים, כדי לממן ארוחות לתלמידים שאין להם כסף. נציגי צוות הצרכנות הפעילה נפגשו עם מי שאחראי על בניית בית-הספר החדש, והציגו בפניו את דרישות התלמידים בנוגע לקפיטריה. הוסכם בפגישה כי המכרז לניהול הקפיטריה יועבר לחברי הצוות, כדי שאלו יוסיפו את הערותיהם והסתייגויותיהם.
|
| |
|
| פרוייקט הסברתי של צוות הצרכנות הפעילה במודיעין בנושא "יחס שוויוני לבני-נוער" בבתי-העסק השונים בעקבות פניות רבות של תלמידים לצוות הצרכנות הפעילה במודיעין, בנוגע לכך שמפלים אותם בבתי-העסק בגלל היותם בני-נוער, החליט הצוות ליזום פרוייקט הסברתי בנושא: "יחס שוויוני לבני-נוער". חברי הצוות מזמינים את בתי-העסק השונים לחתום על "מסמך התחייבות", שבו מצהיר בית-העסק כי הוא מתחייב להעניק יחס שוויוני והוגן לבני-נוער, לא לדבר לבני-נוער בנימה מזלזלת, להתייחס לפניות ולבקשות של בני-נוער ברצינות ובסבלנות, לא להפלות בני-נוער, ולא לנצל את חוסר ניסיונם. לאחר חתימת בית-העסק על המסמך, הוא מוזמן לתלותו בחנותו.
|
| |
|
| צוותי הצרכנות הפעילה חשפו חנויות חשמל אשר אינן מכלילות את רכיב ההובלה במסגרת המחיר הכולל של המוצר
צוותי הצרכנות הפעילה בדקו האם חנויות חשמל מחייבות הובלה מצד אחד, אולם מצד שני, לא מכלילות את רכיב ההובלה במסגרת המחיר הכולל של המוצר. נמצאו הטעיות במספר חנויות חשמל, והנתונים הועברו לטיפולו של הממונה על הגנת הצרכן. |
|