1. עם מי עשינו עסק- כדאי לבדוק מי היצרן ו/המשווק של המקרר שאתם מתעניינים בו. מומלץ לבדוק (בגוגל, למשל) אם הוגשו תלונות נגדו.
2. זהירות מהבטחות בעל פה- חשוב לבחון את ההזמנה או את חוזה הרכישה - האם הוא הגיוני ועונה על הציפיות שלכם?
האם נכתבו בו ונחתמו כל ההבטחות שהובטחו בעל פה?
אם העסק מבטיח שנות אחריות רבות יותר, אספקה מיידית, צבע מיוחד וכו', רצוי לדרוש את ההבטחה כתובה וחתומה. כך תמנעו עוגמת נפש ובעיות הוכחה מאוחר יותר. אם הטכנאי מבטיח דבר מה, רצוי שהדבר יהיה מתועד.
במקרה שיש בעיה לקבל את ההבטחה בכתב רצוי להקליט אותה, כך שבמקרה הצורך יהיה קל יותר להוכיח אותה. חשוב לדעת: החוק אינו אוסר על אדם לתעד שיחה שבה הוא משתתף, ואף אינו מחייב להודיע לצד השני על ההקלטה. מבחינה טכנית, בחלק ניכר ממכשירי הסלולר הנמכרים כיום יש אפשרות להקליט שיחה בנקל.
3. זהירות בתשלום מראש- במעמד ההזמנה זכרו כי אם אתם משלמים על המוצר לפני קבלתו. במקרה שהעסק יקרוס לפני קבלת המקרר אתם עלולים להישאר ללא הכסף וללא המוצר.
לכן מומלץ, כמו בכל מקרה דומה, לשלם את מרבית התשלום בתשלומים בכרטיס אשראי (כך מבטיח החוק שאם לא תקבלו את המוצר במועד שהובטח לכם, תוכלו לבטל את העסקה ולהודיע לחברת האשראי לבטל כל תשלום עתידי).
אפשר גם לשלם בשיקים על שם העסק שסחירותם הוגבלה (מחקו את המילה "לפקודת", כתבו על השיק "למוטב בלבד" בשרטוט שני קוים- "קרוס"). על גבי השיקים רשמו תאריכים דחויים לאחר מועד האספקה שסוכם בהזמנה (יש לכם זכות לבטל אותם במקרה של אי אספקה).
דאגו לרשום את מועד האספקה בהזמנה, כך תוכלו להוכיח לחברת האשראי שזכותכם לבטל את העסקה ולעצור את התשלומים העתידיים.
4. זכות לעיין בהוראות השימוש-העסק חייב לאפשר לכם לעיין, לפני הרכישה, בתעודת האחריות ובהוראות השימוש בעברית, ולמסור לכם העתק מהן. אם לא מאפשרים לכם, פנו למועצה לצרכנות.
5. תעודת אחריות (לקשר לתעודת אחריות) - מה היא מכסה ומה התקופה המינימלית? חשוב לבחון את תעודת האחריות. כדאי לשים לב בעיקר לתקופת האחריות ולתנאיה - האם יש בה סייגים? ואם כן - מהם (למשל, האם האחריות כוללת חלקי פלסטיק וגומי?). בנוסף החוק מחייב מתן אחריות מלאה לתקופה של שנה לפחות. אם במכירה הובטחה אחריות ארוכה יותר חשוב לתעד אותה - שאם לא כן עלול העסק להתכחש לה מאוחר יותר. ישנם מקרים שבהם המוכר או היצרן מאפשר להאריך את תקופת האחריות בתשלום נוסף. אם רכשתם אחריות מוארכת בעת הרכישה (ולא בעת ההתקנה), אתם יכולים עדיין לבטל את הארכת התקופה עד תום תקופת האחריות של היצרן.
6. זמן האספקה- יש לוודא שזמן האספקה תואם את הציפיות ומתועד בהזמנה.
7. מכני או דיגיטלי?- המקרר הדיגיטלי בדרך כלל משוכלל יותר, אבל המקרר המכני בדרך כלל מתקלקל משמעותית פחות. במקרר דיגיטלי יש כרטיס פיקוד, שהחלפתו כרוכה במאות ₪ אם הקריאה לתיקון נעשתה לאחר תום תקופת האחריות. במקרר מכני אין כרטיס כזה והחלפים זולים יותר. צריך לזכור שלא תמיד שווה לרכוש שכלול מיותר- ככל שהמכשיר משוכלל יותר כך יש יותר מרכיבים אלקטרוניים שעלולים גם הם להתקלקל.
8. נוחות השימוש- בדקו את שליפת המדפים והמגרות, את המרחק ביניהם, את המקום לביצים ולבקבוקים, האם המדפים במרחקים נוחים, האם ניתן לשנות את הגובה של המדפים, האם ייכנסו בדלת הבקבוקים שבהם אנחנו משתמשים, האם מתקן הביצים תואם לדלת, האם המגרות נוחות לפתיחה, האם מידותיהן הפנימיות נוחות, האם הגישה למקפיא נוחה.
9. בחינת הפרמטרים הטכניים של המקרר- על גבי המקרר חייבת להיות תווית אנרגיה צהובה, ועליה שם היצרן, ארץ הייצור, הקיבולת, טמפרטורה מינימלית, צריכת החשמל, אופן ההפשרה, סוג האקלים, מידות המקרר ומידות השימוש- כולל מידות השימוש החיצוניות- שהינן המרווח החופשי הנחוץ לתנועת האוויר ולפתיחת הדלת.
חשוב לדעת: הצמדת המקרר לקיר ללא מרווח מספיק לתנועת האוויר עלולה לגרום לתקלות או לפגוע בתפקוד המקרר, ולשלילת האחריות לתקלה הספציפית.
10. המידות - יש לוודא שהמידות החיצוניות תואמות את המקום המיועד למקרר במטבח וכן את האפשרות שהמקרר יוכל להיכנס לדירה ולהגיע למקום המיועד לו במטבח.
11. האם נחוץ לי כושר הקפאה מהיר? טמפרטורה מינימלית של תא ההקפאה מתחת לאפס מצוינת בכוכב אחד עבור כל שש מעלות- (6 מעלות, 12 מעלות, 18 מעלות וכוכב רביעי המצביע על כושר הקפאה מהיר) . הקפאה מהירה היא תכונה חשובה למי שמבצע קניות גדולות- שאם לא כן במהלך ההקפאה עלולים להתפתח חיידקים .
12. ברכישה בחו"ל- להקפיד על סוג טרופי- התקן דורש כי בארץ כל המקררים יהיו מסוג classt (המתאימים לאקלים טרופי). יצויין כי בארץ אמורים להימכר רק מקררים מסוג טרופי. חשוב שמי שמייבא מקרר מחו"ל כתושב חוזר או בייבוא אישי יקפיד לרכוש מקרר מתאים מסוג זה.
13. שנת הייצור- בדקו את שנת הייצור הן בהזמנה והן במקרר בסופק לכם- בעבר כבר קרה שחברה מכרה מקררים משנות ייצור קודמות ללא גילוי לצרכנים, וזוהי הטעיה: בחלקו הפנימי של כל מקרר מוצמדת תווית המציינת את תאריך הייצור של המקרר באופן הזה: את המספר בתווית, למשל 09022532546, יש לקרוא בצמדים משמאל לימין- השנה היא 2009, החודש הוא 02, היום הוא 25, ושאר הספרות הן מספר סידורי של המקרר.
14. עלויות- מלבד מחיר המקרר הביאו בחשבון גם עלויות אחזקה שנתיות שוטפות בעתיד, שיכולות להשתנות מהותית ממקרר למקרר (לפעמים אף פי שניים).
15. איך משתמשים? – למרות סערת הקניה חשוב לזכור לברר איך משתמשים במקרר- בדרך כלל זו הזדמנות אחרונה לקבל את מירב תשומת הלב של המוכר- וחשוב לנצל אותה- ולהבין בדיוק איך משתמשים במכשיר- איך מתחזקים ומנקים אותו ומה עושים במקרה של תקלות. חשוב לזכור: העמסת משקל יתר על המדפים עלולה לגרום לשברים של חלקי פלסטיק שאינם באחריות.