המועצה > פרוייקט סמל > שאלות ותשובות

שאלות ותשובות פרוייקט סמ"ל
 
מי עומד מאחורי פרוייקט סמ"ל ומי מממן אותו?
 
פרויקט סמ"ל (סיירת המועצה לצרכנות) הוקם בסיוע שר התמ"ת וביוזמתו במטרה להילחם על זכות הצרכנים להגינות ובמסגרת זו על זכותם להחלטה מושכלת ולקבלת מידע בר השוואה. הפרויקט מבוצע על ידי המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות סיירים שהוכשרו במיוחד לכך.
 
מה בעצם ההבדל בין פרוייקט סמ"ל לשאר האתרים להשוואת מחירים?
 
אנו, במועצה, מעודדים השוואות מחירים המאפשרות בחירות מושכלות לגבי היכן ומה לרכוש. לכן אנו גם שמחים על כל יישום או שירות המאפשר לצרכנים לבצע זאת. עם זאת, חשוב להדגיש פן ייחודי לצרכנים בפעילות סמ"ל. יש אתרים מוצלחים ויעילים המשווים בין אתרי המשלוחים של הרשתות השונות בלבד. מחירי המוצרים באתרי הרשתות אינם זהים למחירים בסניפים עצמם, שמן הסתם גם שונים מאזור לאזור.
 
לסך עלות הסל המתקבל באתר יש לזכור להוסיף את דמי המשלוח, ובכל מקרה – מאחר ומדובר באתר משלוחים – לא כל צרכן נמצא באזור החלוקה של הרשתות המופיעות . בסקרים אחרונים שבוצעו עולה כי פחות מ 5% מהאוכלוסייה מבצעת את קניות המזון באמצעות אינטרנט. מאחר והרוב המוחלט של הצרכנים בישראל רוכשים בסניף הפיזי, להם מעניק פרוייקט סמ"ל מדד ופותח אמצעי להצצה לסניף ולהשוואה בין הרשתות השונות באותו אזור גיאוגרפי בטרם יציאה לרכישה. ובכך הייחוד של פרויקט סמ"ל: סיירי המועצה בודקים את הסניפים עצמם ומאפשרים לצרכנים לכלכל צעדיהם ובחירתם מראש, היכן לבצע את הרכישה.
חשוב להדגיש כי, מאחר והמועצה היא גוף בלתי תלוי שאינו מונע ממניעים כלכליים ואינם ממומנים על ידי מפרסמים כמו גם העובדה שהנתונים נאספים ע"י עובדי המועצה, במתכונת הלקוח הסמוי, ולא נתונים המתקבלים מהרשתות עצמן, נשמרת אמינות המידע ואובייקטיביות מקסימאלית.

כיצד נעשית העבודה סריקת המחירים הלכה למעשה?
 
כל סייר של המועצה לצרכנות ייצא לעבודה ברשתות השיווק ובידו רשימת סל מוצרים שעליו לתעד את מחירו. הסייר יעבור בין המוצרים בנקודת המכירה ויתעד את המחיר הנקוב על גבי המוצר. ההתייחסות היא למחיר של יחידה בודדת תוך כדי התחשבות במארזים, במבצעים וכו'.
 
החל מחודש אפריל 2016, המידע שנאסף מסתמך על מאגר המחירים האינטרנטי ומתצפיות שטח. בהתאם לנתונים שהעבירו הרשתות למאגר המחירים האינטרנטי אשר מופקים באמצעות פלטפורמת פרייסז.

האם הסיירים מציגים את עצמם בנקודת המכירה לפני שהם סורקים את המחירים?

לא. פעילות הסיירים נעשית בדיסקרטיות ובאנונימיות מוחלטת ללא ידיעת בעל העסק. הסיירים יסיירו בבתי עסק כ"לקוחות סמויים". כך אפשר להגיע לשקיפות מלאה ולאובייקטיביות הבדיקה.

אחת לכמה זמן חוזרים וסורקים הסיירים את נקודות המכירה?
 
כל נקודת מכירה שברשימה תיבדק אחת לכשבועיים . בסך הכול ייבדקו מעל 300 נקודות מכירה בכל שבועיים.
 
כמה מוצרים נבדקים על ידי הסיירים?
 
סיירי המועצה בודקים סל מוצרים של כ- 40 מוצרים. ייתכן שבעתיד הסיירים יתבקשו לבדוק מוצרים נוספים במסגרת מבצעים מיוחדים שנערוך בנושאים כאלה ואחרים.
 
האם המחירים המופיעים באתר מביאים בחשבון מבצעים ומחירים מיוחדים לחברי מועדון?

המחירים המופיעים באתר מתעדים מבצעים אשר אינם מותנים בדבר אחר, כגון קנייה מעל סכום מסוים, קניית מוצר מסוים, כרטיס מועדון. אין התייחסות למחירים לחברי מועדון. הכוונה היא להציג מחיר שרלוונטי לצרכן הרגיל, שאינו "שבוי" על ידי כרטיס מועדון כזה או אחר.

היכן יפורסמו תוצאות הסריקה וטבלת השוואת המחירים?
 
המועצה לצרכנות תפרסם מדי שבוע את תוצאות הסריקה באתר המועצה וגם באמצעי התקשורת אחרים. לכניסה לחצו כאן
 
האם הסיירים יבדקו דברים נוספים בנקודת המכירה (חוץ מסריקת המוצרים)?

בוודאי. הסיירים יבדקו האם בתי העסק פועלים על פי החוק בכל הנוגע למדיניות החזרת מוצרים, לתמחור מוצרים, לפרסום מבצעים , לשילוט אמין , להגינות ולכיבוד זכויות הצרכן. בעל עסק שיתגלה כי אינו מקפיד על הכללים, יקבל התרעה על כך והזדמנות לתקן. אך אם יימצא לאחר בדיקה נוספת כי לא תיקן את המעוות , נפרסם זאת באתר המועצה.

יש סופרמרקט קרוב לבית שלי. האם אפשר להוסיפו לרשימת הסריקה?
 
הסיירים בודקים רשימה קבועה של סניפים בכל רחבי הארץ, זאת על מנת לאפשר יכולת השוואה ומדידה לאורך זמן.
 
האם בכוונתכם לבחון בעתיד ערים נוספות?

פרויקט סמ"ל בודק נקודות מכירה בכל רחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום, מתוך מטרה לתת מידע ולהיות רלוונטיים לאוכלוסייה גדולה ככל האפשר. אם נחליט כי יש צורך להרחיב את הפריסה באזור מסוים, נעשה זאת.
 
האם יש כוונה בעתיד להרחיב את הסריקה גם לתחומים אחרים?

בהחלט. בעתיד אנו נשווה מחירים ונבדוק את התנהגות בתי העסק, מבחינת כיבוד זכויות הצרכן והגינות, גם בענפים אחרים, כגון חשמל ואלקטרוניקה.

מה אתה עושים במקרה של נקודת מכירה שמפקיעה מחירים באופן שיטתי?
 
המועצה תוציא לבית העסק פנייה המדווחת לו על הממצא ותקרא לו לתקן את ההתנהלות הפוגעת בצרכנים. אם הליקוי יימשך, תוציא המועצה דיווח למשרד התמ"ת או לרשות לסחר הוגן עם הממצאים שבידיה, או תפנה לבית-המשפט לתביעות קטנות נגד בית העסק ובמקביל תפרסם זאת באתר המועצה.

האם הציבור יידע באילו נקודות מכירה נמצאו ליקויים?
 
בהחלט. המועצה תציג לציבור באתר האינטרנט שלה רשימה של פגיעות בצרכנים שנגרמו בבתי עסק. ופגיעות שייצויינו יהיו אלה שנמצאו בבדיקה שניה כחוזרים עלעצמם. בית העסק יוכל לפעול להסרת שמו מהרשימה על ידי תיקון התנהלותו הפוגעת.
 
 
ראיתי בעיתון שרשת אחרת יצאה יותר זולה מאשר הבדיקה שלכם. למי להאמין? על מי לסמוך?

במסגרת הפרויקט נבדקים מעט יותר מ 150 סניפים בשבוע, ובסה"כ כ- 320 סניפים במחזור בדיקה של שבועיים. בבדיקות שלנו עולים הבדלים ופערי מחיר משמעותיים גם בין הסניפים השונים של אותה רשת. אך חשוב לזכור, נציגי המועצה דוגמים סל בין 40 מוצרים מבין מאות מוצרים במוצגים ברשתות, מה שמחייב את הצרכן להמשיך להיות ערני, לבדוק ולהשוות את רכישותיו.
 
עם זאת, אנו מאמינים כי בדיקת הסל מעניקה מדגם חלון שמסייע להעריך את התנהלות הסניפים – כאמצעי עזר להחלטה מושכלת היכן לרכוש. לגבי פרסומים שונים של רשתות – רצוי לבדוק מטעם מי המודעה. האם זו מודעת פרסומת של הרשת עצמה או תחקיר עיתונאי עצמאי? ייתכנו הבדלים בסך עלות הסל בין הבדיקות השונות כתוצאה מבחירת מוצרים שונה. עם זאת אנו מאמינים שהדבר אינו משפיע על דירוג הסניפים השונים כזולים או יקרים.
 
כיצד אפשר להצטרף לסיירת המועצה לצרכנות?
אפשר לשלוח קורות חיים ל semel.jobs@gmail.com ובמידת הצורך נפנה אל המועמדים הרלוונטיים .