שיעור ראשון
1. הצגת הנושא (10 דקות)
א. ספרו לתלמידים את האירוע הזה:
תמר קיבלה מהוריה 100 ש"ח לקניית שמלה חדשה. בחנות "פליפ" בקניון שלומיאלי היא מצאה שמלה בגזרה ובצבע שהיא הכי אוהבת. לאחר שמדדה אותה, היא החליטה שזו השמלה שהיא רוצה . המחיר שהופיע על השמלה - 120 שקלים, אבל על המדף שעליו מצאה את השמלה הופיע שלט "סוף עונה- הכול ב-50% הנחה". תמר הניחה שהשמלה שבחרה עולה 60 ש"ח. "מצוין, אם אקנה את השמלה הזאת, יישאר לי כסף לקנות גם סרט לשיער באותו הצבע", חשבה בלבה.
ואולם, לאכזבתה, כשהגיעה לקופה, המוכר ביקש ממנה 120 ש"ח עבור השמלה.
"אבל על המדף כתוב שהשמלה הזאת במבצע סוף עונה ויש עליה הנחה של 50%", מחתה תמר.
"רק על הבגדים שנמכרים במכירת 'סוף עונה' יש 50% הנחה", הסביר המוכר, "השמלה הזאת, אינה במבצע, כי היא לא שייכת לסוף העונה. זאת שמלה חדשה שקיבלנו אתמול".
ב. שאלו את התלמידים:
• אילו הייתם תמר, האם הייתם שואלים את המוכר לגבי המחיר לפני המדידה?
• האם הייתם משווים מחירים בחנויות שונות לפני רכישת הבגד שמצא חן בעיניכם?
• מה הייתם עושים במקום תמר?
• מי מכם קנה לאחרונה פריט במבצע? מה היה המבצע? האם הוא היה כדאי?
מה אומר על כך החוק?
החוק קובע שבעל העסק חייב להציג את המוצרים הכלולים במבצע או בהנחה בנפרד, או לסמן אותם בסימון מיוחד.
אם השמלה הייתה מונחת באזור שבו נמכרים המוצרים במבצע, תמר צריכה לדרוש לשלם את מחיר המבצע, ולהתריע בפני המוכר בחנות שיש לשים לב למיקום המוצרים, על מנת שלא יהיו טעויות לרעת העסק, וכמובן כדי לא להטעות את הצרכנים.
|
ג. הסבירו לתלמידים:
תמר נקלעה למצב לא נעים, כי היא לא ידעה כמה היא אמורה לשלם על השמלה שמצאה חן בעיניה. אנחנו נתקלים במצבים דומים בחיי היומיום שלנו. כדי למנוע בעיות כאלה ולפתור אותן כשהן מתרחשות, הוקמה המועצה הישראלית לצרכנות. היא דואגת לשמור על הזכויות שלנו, הצרכנים. היום נדבר על הזכויות הצרכניות שלנו, כדי שבפעם הבאה שניקלע למצב דומה למצב של תמר, נדע מה כדאי לנו לעשות.
2. פעילות בקבוצות (20-35 דקות)
א. חלקו את התלמידים ל-5 קבוצות שייצפו ב-5 סרטונים על 5 אירועים שונים (אפשר לחלק את הכיתה למספר קבוצות גדול יותר, כך שכמה קבוצות יעסקו באותו האירוע.)
ב. כל קבוצה תצפה בסרטון, שמופיע באתר המועצה לצרכנות, מתוך הרשימה שלהלן:
הצגת מחירים
החזרת מוצר
עסקאות של קטינים
אחריות לאחר רכישה
פרסום מבצעים
חלופה: אם אינכם יכולים לצפות בסרטונים בחדר המחשבים, חלקו לקבוצות התלמידים את תמלילי הסרטונים שמופיעים בדפי הפעילות (ראו בהמשך).
ג. לאחר הצפייה בסרטון (או קריאת התמליל שלו) תדון כל קבוצה בשאלות המנחות שמופיעות בדפי הפעילות (ראו בהמשך).
מבנה השאלות (5 שאלות סה"כ)
• 2-3 שאלות בנוגע להבנת האירוע שהוצג בסרטון והזכויות הצרכניות שעולות ממנו.
• שאלה חשיבה בנוגע לזכויות צרכניות שאינן מוזכרות בסרט.
• משימת ניסוח - 3 כללים מנחים להתנהגות צרכנית נבונה, שהייתה עשויה למנוע את הבעיה שמתעוררת בסרטון, או לעזור לצרכן להתמודד איתה. לדוגמה:
- לא חותמים על חוזה לפני שבטוחים שמבינים את כולו, גם את מה שכתוב באותיות הקטנות.
- בכניסה לחנות - חפשו את השלט שבו כתובה מדיניות החזרת מוצרים.
ד. בסוף השיעור אספו את התשובות שכתבו התלמידים בדפי הפעילות, כדי שתוכלו לשוחח עליהן בשיעור הבא.
שיעור שני
1. במליאה: הצגת נושאי הפעילות (20 דקות)
א. כל קבוצת תלמידים תציג בקצרה את הנושא הצרכני שבו עסקה, תתאר את האירוע שהתרחש בסרטון ואת מה שקובע חוק הגנת הצרכן לגבי אירוע כזה.
ב. לגבי כל סוגיה צרכנית שאלו את התלמידים: האם חוויתם מצב דומה לזה? מה עשיתם? (או: מה הייתם עושים במצב כזה?).
ג. בהנחיית הדיון שלבו מידע על הזכויות הצרכניות שעלו בכל סרטון [קישור לעמוד מה אומר החוק על המצבים שמוצגים בסרטונים, שמופיע בחומר העשרה], ודונו בדרכים האפשריות להגן על זכויות אלה.
2. במליאה: הצגת הכללים (10 דקות)
א. כל קבוצה תציג את 3 הכללים הצרכניים שניסחה. כתבו את הכללים על הלוח.
ב. שאלו כל קבוצה: איך היו יכולים הכללים שניסחתם לעזור לנו, אילו היינו נקלעים למצב דומה לזה שהוצג בסרטון?
ג. אפשרו לתלמידים להציע רעיונות לכללים נוספים, וכתבו גם אותם על הלוח.
3. סיעור מוחות: הכלל שייצג אותנו בתחרות (15 דקות)
א. הסבירו לתלמידים שלכבוד יום הצרכן הבינלאומי, שחל ב-15 במרץ, המועצה הישראלית לצרכנות הכריזה על תחרות כרזות נושאת פרסים בנושא: הכלל שצריך להנחות את הצרכן בעת רכישת מוצר או שירות.
ב. אמרו: כדי לזכות בתחרות, אנחנו צריכים לנסח כלל יצירתי, שיעזור לצרכנים להתמודד עם בעיות צרכניות שונות, כדוגמת אלה שראינו בסרטונים. הכלל חייב להיות ברור, וחשוב שהוא ישפיע על קהל הצרכנים להגן על הזכויות שלהם. כדי להיות מועמדים לתחרות של המועצה לצרכנות אנחנו צריכים קודם כל לזכות במקום הראשון בתחרות שתתקיים בבית הספר, שבה יציגו גם כיתות ט'-י' האחרות כללים משלהן. תסתכלו על הכללים שכתבנו על הלוח, ותחשבו איזה כלל יוכל לייצג אותנו בתחרות בצורה הטובה ביותר.
ג. אפשרו לתלמידים להביע את דעותיהם, ובקשו מהם לנמק את בחירותיהם.
ד. בהנחיית הדיון נסו לצמצם את מספר הכללים בעזרת שאלות מנחות כגון אלה:
1) האם ישנם כללים שאפשר לאחד בגלל הדמיון ביניהם?
2) האם הניסוח מספיק ברור ומשכנע?
3) אילו כללים, מתוך אלו שמופיעים על הלוח, היו יכולים לעזור לנו במצבים צרכניים שונים (ולא רק במצב ספציפי שהוצג באחד הסרטונים)?
ה. בקשו מכל תלמיד לכתוב על פתק את הכלל שבחר (כדי להקל על תהליך הבחירה, אפשר לבקש מהתלמידים לבחור מתוך כל הכללים 3 כללים מובילים, ומתוכם לבחור לאחר מכן כלל מוביל אחד.)
ו. אספו את הפתקים, ומנו את הקולות.
ז. הכריזו על הכלל המנצח.
ח. בחרו מתנדבים לצוות הפיתוח של הכרזה.
שימו לב: חשוב שבצוות הנבחר יהיו תלמידים יצירתיים ובעלי מעוף, שמגלים עניין בנושא.
תהליך הכנת הכרזה
1. תהליך הכנת הכרזה יכלול כמה שלבים:
א. מפגש פתיחה עם המורה, שבו יוצגו לצוות הפיתוח ההנחיות להכנת הכרזה (תוכן וצורה), הקריטריונים לזכייה בתחרות, ולוח הזמנים.
ב. הצגת תוצר ביניים בכיתה, לאחר כשבוע, במטרה לשתף את תלמידי הכיתה בתהליך העשייה ולקבל משוב.
ג. הצגת התוצר הסופי לפני התחרות הבית-ספרית.
2. המורה תלווה את צוות הפיתוח במשך התהליך, תסייע ותענה על שאלות.
3. צוות הפיתוח יוכל להיעזר בתלמידי הכיתה לביצוע משימות שונות (למשל, לצורך איסוף תמונות, בחירת צבעים וחומרים וכדומה).