שאלות ותשובות בנוגע לחוק הטכנאים
באילו מקרים חל החוק?
1. ביקור טכנאי בבית הצרכן בתקופת האחריות בשנה הראשונה של מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים שמחירם גבוה מ–150 ₪.
2. תיקון של מכשירים שסופקו במסגרת חוזה למתן שירותים מתמשכים – החוק חל על חוזה למתן שירות שבו השירות מותנה בתקינות המוצר והציוד הנמצאים אצל הצרכן. לדוגמא – ממיר של חברת כבלים, או לוויין, לחצני מצוקה, בלוני גז וכו'.
החל מיום ה-12.9.18 נכנס לתוקף תיקון מספר 55 לחוק הגנת הצרכן בנושא חוק הטכנאים. התיקון קובע כי חוק הטכנאים יורחב והחוק יחול גם במקרים הבאים:
1. בנוסף לביקור טכנאי, החוק יחול גם על כל נציג אחר מטעם העוסק.
2. החוק יחול גם בתקופת האחריות המורחבת.
3. החוק יחול על הסכמים לשירות תיקונים מעבר לתקופת האחריות.
4. החוק יחול גם במקרה של התקנה או פירוק ציוד.
בנוסף, החל מיום 1.2.19 נכנסו לתוקף תיקונים נוספים והחוק יחול גם במקרה של:
1. בדיקות תקופתיות של מתקני גז
2. הובלה של מוצרים שהעוסק מכר (לאו דווקא מוצרי חשמל).
מהם המועדים הקבועים בחוק הטכנאים לביקור טכנאי?
ביקור טכנאי במענו של הצרכן יהיה בין השעות 8:00 – 19:00 בימי חול, ובין השעות 8:00 ל – 13:00 בימי שישי וערבי חג בהתאם לתיאום מראש בין הצדדים.
מהו זמן ההמתנה לטכנאי הקבוע ב"חוק הטכנאים"?
במקרה שנדרש ביקור טכנאי בבית הצרכן, על החברה נותנת השירות לתאם עם הצרכן את המועד ואת שעת הביקור (לדוגמא יום א' בשעה 10:00 בבוקר).
זמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה (זמן ההמתנה - 10:00 – 12:00).
האם החברה נותנת השירות רשאית להציע לצרכן להמתין לקריאה טלפונית כתחליף לתיאום?
החברה נותנת השירות רשאית להציע לצרכן להמתין לקריאה טלפונית כתחליף לתיאום מועד ביקור בשני תנאים:
1. זמן ההמתנה של הצרכן בביתו לא יעלה על שעתיים.
2. הובהר לצרכן שהוא רשאי לסרב להצעה אם אין בה כדי להקל עליו.
האם נותן השירות רשאי לדחות את ביקור הטכנאי לאחר שתואם?
כן. בתנאים הבאים:
1. נותן השירות הודיע לצרכן לא יאוחר מהשעה 20:00 בערב שקדם למועד הביקור שתואם, על דחיית ביקור טכנאי ותיאם עמו מועד ושעה חדשים לביקור.
2. המועד החדש אינו דוחה את מתן השירות מעבר לפרק הזמן שנקבע לפי הדין.
האם החוק חל גם על התקנה ופירוק הציוד הנדרש לקבלת השירות (כגון ממירים)?
החוק חל גם במקרה של התקנה או פירוק המכשיר בבית הצרכן ככל שנדרש לכך ביקור טכנאי על פי החוזה.
בתק (י-ם) 2621/08 אסף אבני נ' די.בי.אס שירותי לווין (1998) בית המשפט קבע כי "חוק הטכנאים" חל במקרה של ניתוק הממיר והחזרתו לחברת הוט וחייב את הוט לשלם לצרכן פיצוי של 2,000 ₪ לאור הזמן הרב שהמתין הצרכן לטכנאי בביתו.
האם החוק חל על חוזה למתן אחריות מורחבת - "ביטוח" לתיקון מכשירי חשמל שלא במסגרת תעודת האחריות של שנה?
"כן, לאחר כניסת ההרחבה של הסעיף לתוקף ביום 12.9.2018 הסעיף יחול גם על תקופת האחריות המורחבת וכן על תיקונים שניתנים במסגרת הסכם למתן שירות תיקונים למכשירי חשמל."
חשוב לשמור תיעוד של הנזק שנגרם כדי להוכיח את גובה הנזק (למשל תלוש משכורת מהווה ראיה לנזק שנגרם כתוצאה מבזבוז יום עבודה).
האם "חוק הטכנאים" חל גם על בעלי מקצוע שאינם נותנים שירותים בהתאם לתעודת האחריות (לדוגמא שרברב, חשמלאי, נגר, שליח, מוביל וכו') ?
לא. "חוק הטכנאים" לא חל על בעלי מקצוע שאינם נותנים שירותים בהתאם לתעודת האחריות.
יחד עם זאת, במקרה של אי הגעת טכנאי קמה לצרכן עילה לתביעת פיצויים מכוח דיני הנזיקין כאמור לעיל.
מתי הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק במקרה של איחור טכנאי?
1. במקרה שתואם מועד לביקור טכנאי וחלפו שעתיים מעבר לזמן ההמתנה – הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך 300 ₪.
מקרה לדוגמא: שעת הביקור – 10:00.
זמן ההמתנה – 10:00 – 12:00.
הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 300 ₪ החל מהשעה: 14:00.
2. במקרה שתואם מועד לביקור טכנאי וחלפו שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה – הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך 600 ₪.
מקרה לדוגמא: שעת הביקור – 10:00.
זמן ההמתנה – 10:00 – 12:00.
הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק החל מהשעה: 15:00.
3. במקרה שנותן השירות הפר את הוראות החוק לעניין הקריאה הטלפונית, הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק בסך 300 ₪.
חריג: במקרה שהאיחור נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן ולא היה עליו לדעת עליהן ולא יכול היה למונען – לא יהיה הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק.
האם נותן השירות רשאי להציע לצרכן פיצוי חלופי?
כן. נותן השירות רשאי להציע לצרכן פיצוי בשווה כסף במוצר או בשירות בתנאים הבאים:
1. נותן השירות הודיע לצרכן שהוא רשאי לבחור בין הפיצוי הכספי לבין הפיצוי המוצע.
2. הצרכן הסכים לקבל פיצוי חלופי.
נטל ההוכחה כי הצרכן הסכים לפיצוי החלופי מוטל על נותן השירות.
האם ניתן לתבוע פיצוי כספי גבוה יותר בשל נזק שנגרם כתוצאה מאיחור הטכנאי?
כן. הצרכן רשאי לתבוע את נותן השירות בסכום גבוה יותר ובתנאי שיוכיח שהנזק נגרם לו כתוצאה מעיכוב הטכנאי.
חוק הטכנאים בזמן משבר הקורונה
הטכנאי/השליח איחר במהלך תקופת הסגר, האם אני זכאי לפיצוי?
נושא זה טרם הוסדר בחוק, אולם הרשות להגנת הצרכן פרסמה גילוי דעה בעניין חוק הטכנאים לפיו הצרכן לא יהיה זכאי לפיצוי במקרה של איחור. עמדה זו תקפה בכל מקרה שבו מוטל סגר.
חשוב לציין:
1. עמדת הרשות לא מחייבת את בתי המשפט, מה גם שסעד הפיצוי הוא סעד אזרחי.
2. עמדת הרשות רלוונטית רק לתחום המזון וקמעונאות ולא לתחומים אחרים, אולם ייתכן ובתי המשפט יקבעו עמדה דומה.
3. הזכות לפיצוי בגין איחור נציג הספק היא בהתאם לנסיבות. למשל האם במועד ההזמנה היה ידוע כי יהיה סגר או היה ידוע כי תהיה עליה בביקוש. לא ניתן לקבוע בוודאות כי הצרכן זכאי/לא זכאי לפיצוי .