המועצה > סוגיות צרכניות > כל הסוגיות הצרכניות > בוטלה לכם טיסה בגלל המלחמה? היכנסו לבדוק את זכאותכם לפיצויים והטבות

בוטלה לכם טיסה בגלל המלחמה? היכנסו לבדוק את זכאותכם לפיצויים והטבות

 

ביום 11/2/2025 תוקן החוק בהוראת שעה התקפה רק בתקופת מלחמה (חרבות ברזל) שמעניקה פטור לחברת התעופה או למארגן מתשלום פיצוי לנוסע, בהתאם למועד הטיסה שבוטלה או הוקדמה. בנוסף, לשרת התחבורה הסמכות לקבוע, לאחר פרסום התיקון לחוק, הקלות לחברות התעופה לעניין שירותי הסיוע, הזכאות לכרטיס חלופי ולפיצוי

 

 

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) התשע"ב – 2012 קובע, בין היתר, כי במקרה של ביטול טיסה או הקדמה ביותר מ-8 שעות, ולא נתנה הודעה מוקדמת על כך לנוסע לפחות 14 יום לפני מועד הטיסה הקבוע על גבי הכרטיס, הנוסע זכאי בין היתר לפיצוי כספי הקבוע בתוספת לחוק. בנוסף, במקרה של ביטול טיסה על חברת התעופה לאפשר לנוסע לבחור בין כרטיס טיסה חלופי להחזר כספי ולספק שירותי סיוע (לינה, תקשורת ומזון).


ביום 11/2/2025 תוקן החוק בהוראת שעה התקפה רק בתקופת מלחמה (חרבות ברזל) שמעניקה פטור לחברת התעופה או למארגן מתשלום פיצוי לנוסע, בהתאם למועד הטיסה שבוטלה או הוקדמה. בנוסף, לשרת התחבורה הסמכות לקבוע, לאחר פרסום התיקון לחוק, הקלות לחברות התעופה לעניין שירותי הסיוע, הזכאות לכרטיס חלופי ולפיצוי.


א. פטור מתשלום פיצוי לנוסע בתקופות חירום שהוגדרו בחוק


1. תקופות בהן אין זכאות לפיצויים
הוראת השעה קובעת פטור לחברות התעופה מתשלום פיצוי לנוסע בתקופות מסוימות בהן התקיים מצב חירום במהלך המלחמה, על בסיס בדיקת של רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה. הפטור ניתן רטרואקטיבית לתקופות שהוגדרו בחוק. הוראת השעה לא מונעת את זכות ההשבה של עלות כרטיס הטיסה.


הנוסעים לא זכאים לתבוע פיצוי כספי במקרה של ביטול או הקדמת טיסות: אם הטיסה שבוטלה הייתה אמורה להמריא בתקופות שהוגדרו בחוק, הנוסע לא יוכל לתבוע פיצוי בגין ביטול הטיסה או הקדמתה ביותר מ-8 שעות והנוסע קיבל הודעה על כך תוך פחות מ-14 יום עד למועד הטיסה הרשום על הכרטיס.

תקופה מתאריך עד תאריך:


א' 7/10/2023-30/11/2023
ב' 12/4/2024-18/4/2024
ג' 3/8/2024-8/8/2024
ד' 1/10/2024-5/10/2024

2. זכאות לפיצוי – תקופה מיוחדת (1/12/2023 – 29/2/2024):
הוראת השעה קובעת גם כי כרטיסי טיסה שמועד ההמראה נקבע בתקופה זו, לא תהיה זכאות לפיצוי כספי במקרה של ביטול או הקדמת הטיסה בתנאי שחברת התעופה או המארגן הודיע על ביטול או שינוי מועד הטיסה לפחות 3 ימים לפני מועד הטיסה.

מה המשמעות של תקופה מיוחדת זו?
- אם התקבלה הודעה מראש של לפחות 3 ימים, לא תוכלו לתבוע פיצוי.


- אם התקבלה הודעה פחות מ-3 ימים לפני מועד הטיסה, אז תהיו זכאים לפיצוי כספי כקבוע בחוק בגין ביטול או שינוי מועד הטיסה.


חשוב לציין שהחל ממועד פרסום התיקון לחוק, בסמכות שרת התחבורה לקבוע בצו תקופות נוספות לפטור מתשלום פיצוי עד לסיום תקופת החירום.


מתיקון זה לחוק ניתן למעשה ללמוד שהמחוקק ישב על המדוכה, בחן את האירועים המיוחדים שהתרחשו בשנה ו-4 חודשים האחרונות, במהלכן מצויה המדינה במלחמה וקבע תאריכים מוגבלים מאוד בהם יתאפשר לחברות התעופה שלא לפצות את הנוסע שטיסתו בוטלה בגין הפיצוי הכספי כאמור בתוקפת הראשונה כפי שקבע ע"י ביהמ"ש במסגרת ת"ק 39505-11-24 טייב ואח' נ' ישראייר תעופה ותיירות בע"מ

 


ב. הצעה לכרטיס טיסה חלופי על ידי חברת תעופה שהפסיקה את כלל טיסותיה מישראל/לישראל


חברות תעופה שלא טסות עוד לישראל חייבות להציע כרטיס טיסה חלופי במקרה של ביטול טיסה על ידן, בתנאים דומים ככל האפשר לכרטיס המקורי, במועד מוקדם יותר או מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע.


על חברת התעופה/המארגן להודיע לנוסע באופן ברור על זכותו לבחור בין כרטיס טיסה חלופי להחזר כספי. אם הנוסע בחר בכרטיס טיסה חלופי, הוא חייב לתת את הסכמתו בכתב.


ההוראה תקפה מיום פרסום הוראת השעה: 11/02/2025

 

 להורדת כתב תביעה לדוגמא לחצו כאן >>