רכישת שירות חד פעמי – כל המידע לצרכן
מה נחשב שירות חד פעמי ובמה הוא שונה משירות מתמשך או מרכישת מוצר? כיצד ניתן לבטל שירות חד פעמי? מה עושים במקרה של אי שביעות רצון מהשירות ובאילו מקרים יש לחתום על חוזה עם נותן השירות?
עסקות לרכישת שירות חד פעמי מתרחשות בחיי היום יום שלנו ללא הרף. למשל: נסיעה במונית, חניה בחניון, ישיבה במסעדה, תיקון סתימה בבית על ידי אינסטלאטור, ביקור במספרה, טיפול קוסמטי (חד פעמי), כניסה לפארק מים, השכרת קורקינט חשמלי ועוד ועוד.
הצגת מחיר וקבלת הצעת מחיר עבור שירות חד פעמי
כמו בכל עסקה לרכישת מוצר, גם ברכישת שירות חד פעמי, כמו בכל חוזה צרכני, יש לציין את המחיר בשקלים כולל מע"מ. אסור לציין את המחיר בדולרים או ללא מע"מ. חשוב לציין את המחיר של כל שירות בנפרד, דבר זה ימנע התדיינות אם חלק מהשירות לא ניתן או לא איכותי.
ביום 2.5.12 נכנסו לתוקף תקנות הגנת הצרכן (הצגת מחירי שירותים), התקנות מרחיבות את חובת הצגת מחירי מוצרים גם על שירותים. על פי התקנות, בעל עסק למתן שירותים לציבור כפי שיפורט להלן, יציג באופן ברור ובולט לעין את מחיר השירותים הניתנים בבית העסק, כשהם נקובים רק במטבע ישראלי. בפרסום מחיר השירות, חייב המחיר הנקוב לכלול את סך כל המרכיבים: מע"מ, התקנה, הובלה, אגרה וכיוצ"ב. החובה חלה על השירותים הבאים: חניונים ודמי כניסה למתחמים בתשלום, מכירה או הגשה של אוכל ומשקה (בית קפה, מסעדה, פאב מועדון וכיוב', לא כולל אולם אירועים), שירותי כביסה, ניקוי, ניקוי כימי, גיהוץ וצביעה של כבסים, שירותי מספרה, קרי טיפול בשערות וכל שרות אחר הניתן במספרה, שירותי עינוג ציבורי, כלומר, הצגת תיאטרון, קולנוע, קונצרט, דיסקוטק, מופע מחול, ריקודים , קרקס, משחק ספורט וכיוב'. רק לגבי שירותי תיירות שמתקבלים בחו"ל (חבילות נופש, טיסות, השכרת רכב) – את מחיריהם אפשר להציג במט"ח.
ביטל עסקת שירות חד פעמי
שירות חד פעמי שהוזמן מראש ניתן לבטל תוך 14 יום מיום הזמנת השירות/העסקה. ביטול העסקה ניתן לעשות טלפונית, אך מומלץ מאוד לעשות זאת גם בכתב ולשמור תיעוד של מכתב הביטול.
במידה והשירות כבר ניתן או נמצא בתהליך או הוזמן מהיום להיום – לא ניתן עקרונית לבטל את העסקה. במישור העקרוני, כל נושא של אי שביעות רצון מקבלת שירות (בין אם טיפול קוסמטי או שיפוץ בבית או ישיבה במסעדה) אמור להיבחן רק ע"י שופט בימ"ש לתביעות קטנות. מקרים כאלו קשורים יותר לדיני נזיקין ולא לדיני הגנת הצרכן. המועצה לצרכנות ממליצה במקרה זה להצטייד בהקדם בחוות דעת אובייקטיבית של איש מקצוע שבו הוא יאשר בכתב את טיב העבודה/השירות ועם חוות הדעת הזו לגשת לבימ"ש לתביעות קטנות. כמובן שחשוב לבצע תיעוד לעבודה לשירות שבוצע.
חתימה על חוזה בעסקת שירות חד פעמי
ישנן עסקאות לרכישת שירות חד פעמי (נניח בעת השכרת רכב או הזמנת צלם לאירוע) בהן על העוסק למסור לצרכן, במועד ביצוע עסקה, מסמך/חוזה בכתב. החוזה הינו מסמך הכולל את פרטי בית העסק, פרטי העסקה ומידע בדבר זכות הביטול על פי החוק. במידה ולא התקבל מסמך גילוי שכזה – זכותכם לבטל את העסק.
במידה ומדובר בתשלום גבוהה, מומלץ לחלק את התשלום לשלושה חלקים: מקדמה בעת החתימה על החוזה, תשלום נוסף במועד האירוע ותשלום אחרון עם קבלת המוצר הסופי. בכל מקרה לא לשלם את כל התשלום מראש ולפחות 50% מהתשלום מומלץ להשאיר למועד קבלת המוצר הסופי.
תנאי ביטול מגנים על הצרכנים גם במקרה של ביטול על ידי בעל העסק וגם במקרה של ביטול על ידי הצרכן. לכן יש להקפיד על סעיף שיגן על הצרכנים ויקבע פיצויים מוסכמים במקרה של הפרת ההסכם על-ידי בית העסק, כגון כאשר העסק לא הגיע, או כאשר חומר הגלם נפגע מסיבה כל שהיא או כלל לא סופק תוך המועד שהקבע.
בעת רכישת שירות חד פעמי, במידה ונדרשתם לחתום על הסכם, יש לכלול בהסכם פיצוי על השירות במלואו. מומלץ לנהל מו"מ על הפיצוי המגיע לעסק במקרה שהמזמין מבטל את השירות. יש להסכים עליו ולכלול אותו בחוזה. לידיעתכם, אם העסק מסרב להחזיר כספים ומוגשת תביעה לבית המשפט, יש לבית המשפט סמכות להקטין את הפיצוי – בהתאם לנזק שנגרם בפועל לעסק. לכן, חשוב מאוד לשאת ולתת ולקבוע פיצוי מוסכם באמת על הצדדים.