ביטולי טיסות במצב חירום - כל המידע לצרכן ושאלות ותשובות
בימים של מתיחות בטחונית (מלחמה או מבצע צבאי ארוך), מגיעות אל המועצה לצרכנות פניות רבות עקב ביטולי טיסות. ריכזנו עבורכם את כל השאלות והתשובות בנוגע לסוגיה זו: מה קורה אם חברת התעופה מבטלת את הטיסה ומה קורה אם הצרכנים הם אלו שנאלצים לבטל את הטיסה ברגע האחרון?
|
| שאלות בנוגע לביטול טיסה על ידי הצרכן |
|
| | באילו מקרים אפשר לבטל טיסה ולקבל החזר מלא? |
| באופן כללי, החוק מאפשר לבטל עסקת תיירות תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה, אפשר לבטל נופש בחו"ל ולקבל החזר מלא או דמי ביטול מינימליים של 5% מערך העסקה, אולם המועד האחרון לביטול העסקה תלוי באופן ביצועה: עסקה במכר מרחוק, עד 7 ימים שאינם ימי מנוחה לפני הטיסה; בעסקה שאינה במכר מרחוק, עד 14 יום שאינם ימי מנוחה לפני הטיסה.
תיקון 47 לחוק הגנת הצרכן נכנס לתוקף ביום 28.10.2016 קובע כי צרכן שהוא אזרח ותיק (מעל גיל 65) או בעל מוגבלות או עולה חדש (עד 5 שנים) רשאי לבטל עסקה ברוכלות ועסקת מכר מרחוק שבוצעה באמצעות שיחה, תוך ארבעה חודשים ולא 14 יום. |
|
|
| | האם אפשר לבטל טיסה יום-יומיים קודם לכן, בגלל מצב ביטחוני רעוע ולקבל החזר מלא? |
| במקרים שקשורים למצב הביטחוני בארץ: כל מקרה נשקל לגופו בחברות הנסיעות והטיסה. בנוגע טורקיה, מאחר שאזהרת המסע למדינה כבר קיימת מספר שנים וסביר שרוב הצרכנים יודעים עליה, קשה יהיה לדרוש ביטול עסקה בטענה זו.
עם זאת, לאור המתיחות שגברה בין המדינות ולאור המצבהביטחוני בישראל, חברות טיסה ונסיעות מאפשרות ביטולים ודחיות במקרים מסוימים. כך למשל חברת ארקיע שהודיעה כי תאפשר שינוי יעד ליוון במקרים מסוימים ועל בסיס מקום פנוי.
|
|
|
| | האם אפשר לבטל טיסה בעקבות צו 8? |
| כן חברות הנסיעות והתעופה הישראליות הודיעו שישיבו בימים אלה את הכסף למי שנאלץ לבטל בעקבות צו 8.
|
|
|
| | האם ניתן לדחות את מועד הטיסה? |
| לעיתים דחייה "ברגע האחרון" היא כמו ביטול עבור חברות הנסיעות והטיסה. עקב כך, חלקן יאפשרו דחייה על בסיס מקום פנוי, אך לרוב – לא יאפשרו זאת. |
|
|
| | מה משמעות אזהרת מסע למדינה מסויימת, והאם ניתן לבטל טיסה עקב כך? |
| על פי המטה לביטחון לאומי אזהרת מסע זהו: "איום פוטנציאלי מתמשך. המלצת המטה ללוחמה בטרור הינה להימנע מביקורים שאינם חיוניים, או לכל הפחות לנקוט אמצעי עירנות וזהירות מיוחדים".
האחריות לבירור אזהרת המסע מוטלת על הצרכן, אבל גם על סוכן הנסיעות. תקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות) מחייבות את הסוכן לגלות לצרכן, בכתב, "כל מידע שנותנות רשויות בישראל לסוכנויות נסיעות על מדינות יעד מסוכנות". על כן זו חובה שבדין".
אזהרת מסע למדינת תיירות זה מידע שכל סוכן נסיעות צריך שיהיה מעודכן בו. עליו להעביר את המידע לנוסע גם משום שחובת תום הלב מוטלת על הסוכן.
|
|
|
| | יש לי טיסה עוד יומיים. האם הביטול זה יעלה לי כסף? |
| אם הטיסה לא בוטלה על ידי מפעיל הטיסה או המארגן, המועצה הישראלית לצרכנות קוראת וממליצה לכלל העוסקים, במיוחד בימים אלה, לפעול בהגינות, ברגישות ובסולידריות כלפי הציבור שנאלץ לבטל עסקאות עקב המצב הביטחוני.
לעמדת המועצה הישראלית לצרכנות, גם במקום שבו החברה נאלצת גובה דמי ביטול, ראוי לאזן בין האינטרסים – של העוסק ושל הצרכן - ולגבות דמי ביטול סבירים שישקפו את הנזק שנגרם לחברה בפועל, כל מקרה – לפי הנסיבות.
|
|
|
שאלות בנוגע לביטול טיסה על ידי חברת התעופה |
|
| | חברת תעופה, דרכה אני אמור לטוס לחו"ל, הודעה על ביטול הטיסות לישראל וממנה. מה עלי לעשות? |
| חברת התעופה אמורה לספק לכם פתרונות חלופיים. במידה והזמנתם את כרטיס הטיסה דרך סוכן נסיעות, ניתן לסדר דרכו טיסה חלופית.
בחלק מהמקרים חברת התעופה או סוכן הנסיעות או ייצרו קשר עם הלקוחות ויעדכנו אותם על איזו טיסה הם יעלו. זו המחוייבות של חברות התעופה במקרה שהטיסה בוטלה. מומלץ לא להתחיל לחפש כרטיסי טיסה חלופיים.
במקרה של ביטול טיסה, עקב המצב הביטחוני במדינת ישראל, על פי הנחיות רשות התעופה האמריקאית ובהמלצת הסוכנות לבטיחות התעופה של אירופה – כפי שקורה כעת, על מפעיל הטיסה או המארגן להציג לנוסע חלופות להגעה ליעד הסופי – מדינת ישראל, ככל שישנם.
בכל מקרה, נוסע שטיסתו בוטלה זכאי להשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו.
|
|
|
| | נתקעתי בשדה התעופה. לא נתנו לי אוכל בזמן ההמתנה הממושכת. האם זה חוקי? מה עלי לעשות? |
| החוק קובע כי על מפעיל טיסה, או מארגן טיסה לספק לאותו הנוסע שטיסתו שהמריאה באיחור של שעתיים מזון ומשקאות, בהתאם לזמן ההמתנה ושירותי תקשורת הכוללים שתי שיחות טלפון, משלוח פקס או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע. לעניין סעיף זה, נוסע הזכאי לפיצוי הוא מי שהונפק לו כרטיס הטיסה.
במידה ולא ניתן לנוסע סיוע כאמור והוא נאלץ לרכוש מזון, משקאות ו\או שירותי תקשורת בכמות ובמחיר סבירים בהתאם לזמן ההמתנה, מומלץ לשמור את החשבונית ולדרוש החזר ממפעיל הטיסה או ממארגן הטיסה.
יצוין כי במידה והסכסוך יגיע לפתחו של בית המשפט, רשאי בית המשפט לפסוק לנוסע שלא ניתנו לו הטבות - פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום שלא יעלה על 10,380 ₪.
|
|
|
| | נתקעתי בחו"ל. מי אחראי להחזיר אותי לארץ, האם חברת התעופה, המדינה? או שמא עלי לדאוג לעצמי? |
| במקרה של ביטול טיסה עקב המצב הביטחוני במדינת ישראל בהוראת רשות התעופה האמריקאית ובהמלצת רשות התעופה האירופאית, כפי שקורא כעת, על מפעיל הטיסה או המארגן להציג לנוסע חלופות להגעה ליעד הסופי.
בכל מקרה, נוסע שטיסתו בוטלה זכאי להשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו.
יצוין כי חברת אלעל וחברת ארקיע נרתמו לעזרת הנוסעים והודיעו כי תגברו את הטיסות לכל היעדים באירופה על מנת לסייע לנוסעים להגיע במהרה ארצה.
|
|
|
| | תוך כמה זמן עלי לקבל מלון ולכמה ימים? |
| במידה ונדרשת שהייה של לילה, אחד או יותר עד למועד הטיסה החלופי, זכאי הנוסע לאירוח בבית מלון על חשבון מפעיל הטיסה, או המארגן. |
|
|
| | האם אקבל פיצוי כספי על עוגמת הנפש? |
| על פי החוק, הצרכנים זכאים להשבת התמורה ששילמו בעד הכרטיס, או לכרטיס טיסה חלופי, אך לא לפיצוי כספי. |
|
|
| | בעקבות ביטול הטיסה - מה לגבי מלון שלא אוכל להגיע אליו? |
| מומלץ לפנות לגורם שממנו הזמין הנוסע את בית המלון ולבדוק מהי מדיניות הביטול הנהוגה באותו המלון. במקביל, מומלץ לפנות ישירות לבית המלון ולהודיע על ביטול ההזמנה ולברר באותה ההזדמנות לגבי האפשרות לקבל את התמורה, ככל שהועברה למלון. |
|
|
דברים שעשויים לעניין אותך |
|